Τετάρτη 29 Μαρτίου 2023

Ο διαχρονικός Βάτραχος

Στο ίδιο πνεύμα με το βιβλίο της προηγούμενης ανάρτησης είναι ένας ακόμη συγγραφέας που έχω την τύχη να έχω γνωρίσει μέσω από τα βιβλία του. Και λέω έχω την τύχη γιατί είναι αδύνατον να γνωρίσεις όλους τους σπουδαίους συγγραφείς που έχουν εκδόσει παιδικά βιβλία παγκοσμίως. Πιο τυχεροί είναι όσοι εργάζονται σε μεγάλα βιβλιοπωλεία και εκδοτικούς οίκους που ζουν όλη μέρα με τα βιβλία και πιο εύκολα συναντούν όλες τις εκδόσεις που κυκλοφορούν, γεγονός που έχω ζήσει από πρώτο χέρι και δεν θα σταματήσω να αναπολώ. 

Αυτή όμως τη γνωριμία την οφείλω σε μία καλή φίλη από την οποία είχα την τύχη να παραλάβω κάποια από τα βιβλία που διάβαζε στα παιδιά της. Πρόκειται για τον Ολλανδό ζωγράφο Max Velthuijs ο οποίος γεννήθηκε στη Χάγη το μακρινό 1923. Με σπουδές στις γραφικές τέχνες, ασχολήθηκε επί χρόνια με τη δημιουργία γραφικών ενώ το 1969 ξεκίνησε να εικονογραφεί και να γράφει τις δικές του ιστορίες. Ο πιο γνωστός ηρώας του είναι ο Βάτραχος που εκδόθηκε πρώτη φορά στα αγγλικά το 1989 και απέκτησε αμέσως παγκόσμια φήμη καθώς μεταφράστηκε σε δεκάδες γλώσσες. Ας εκδόθηκε μόλις λίγα χρόνια μετά τη γέννησή μου, εγώ δεν είχα την τύχη σαν παιδί να μου διαβάζουν βιβλία ή να βρίσκομαι μέσα σε μεγάλες βιβλιοθήκες, γεγονός που απεύχομαι τόσο για την κόρη μου όσο για όλα τα παιδιά του κόσμου.

Όποιο βιβλίο με ήρωα το Βάτραχο του Βέλθουις κι αν έχω διαβάσει έχω εντυπωσιαστεί από την απλότητα και την μοναδικότητα της εικονογράφησης, τον χαρακτήρα των ηρώων του αλλά και τα ευαίσθητα θέματα που πραγματεύονται μέσα από το χιούμορ και την αθωότητα. Αν και δεν έτυχε να διαβάσω τον "Ερωτευμένο βάτραχο" που τώρα βλέπω ότι είναι και το πρώτο που εκδόθηκε, έχω διαβάσει τρία δικά του. 

"Ο Βάτραχος και ο ξένος" πραγματεύεται τον ρατσισμό και την ξενοφοβία. Ο ποντικό ταξιδεύει από περιοχή σε περιοχή και όπου και να πάει είναι ξένος, όμως κανένας ξένος δεν είναι και απαραίτητα κακός. Έξαλλου αν ταξιδεύεις πολύ είναι πιο πιθανό να γίνεις σοφός και να έχεις γνώσεις πολλές.

"Ο Βάτραχος και ο απέραντος κόσμος" είναι ένα βιβλίο που μιλάει για τα ταξίδια, τη δυσκολία τους και την ομορφιά τους αλλά και για τη γκρίνια εκείνων που δεν γνωρίζουν από αυτά.

"Ο Βάτραχος είναι ήρωας" αναφέρεται σε δύσκολες καταστάσεις που μπορεί να βιώσουμε, στη φιλία, στο θάρρος, στην επιβίωση.

Κάθε βιβλίο του μπορεί να διαβαστεί από πολλές πλευρές και δίνει μπόλικη τροφή για σκέψη. Σε όλες τις ιστορίες ο Βάτραχος είναι σαφώς ο κεντρικός ήρωας που εμφανίζεται μαζί με τους φίλους του το Γουρούνι, την Πάπια αλλά και τον Λαγό. Ο Ποντικός, όμως, έχει πάντα ένα ξεχωριστό ρόλο, εμφανίζεται σε διαφορετικό ρόλο κάθε φορά ως ο διαφορετικός, ο ονειροπόλος, ο ελεύθερος, ο δυναμικός που σώζει καταστάσεις και κάνει τον Βάτραχο καλύτερο. Όλα τα βιβλία του πραγματεύονται βαθιές έννοιες με απλές λέξεις κι απλά σκίτσα που αποτυπώνονται στο μυαλό και στη σκέψη. 

Για το λόγο αυτό τα βιβλία του Βέλθουις θα τυπώνονται ξανά και ξανά και τα παιδιά που θα γίνονται γονείς θα αναζητούν να τα διαβάζουν στα παιδιά τους. 

Δεν υπάρχουν σχόλια: