Τετάρτη 18 Ιουλίου 2018

για την αγάπη των βιβλίων

Θυμάμαι ακόμη εκείνες τις επιστημονικές μελέτες που διάβαζα στις αρχές του αιώνα που σαν ταινίες επιστημονικής φαντασίας μιλούσαν για ένα κόσμο που η έντυπη πληροφορία δεν θα υπάρχει. Ο θάνατος του χαρτιού, ο θάνατος του βιβλίου κι άλλοι τέτοιοι θάνατοι. Ακόμη κυκλοφορούν γελοιογραφίες που απεικονίζουν παιδιά να κοιτούν με απορία ένα έντυπο βιβλίο. Σαν τα παιδιά να μαθαίνουν γράμματα από ταμπλέτες κι από διαδραστικούς πίνακες και ουχί από κακομούτσουνα ολοχάρτινα βιβλιαράκια. Σαν οι ευσυνείδητοι γονείς να διαβάζουν παραμύθια στα παιδιά τους από κινητά και ουχί από ολοχάρτινα χρωματιστά παιδικά βιβλιαράκια. Εγώ που είμαι όλη την ημέρα στον υπολογιστή, γελάω με όλους όσους προοικονομούν το τέλος του χάρτινου φίλου μου. Υπάρχουν ακόμη αυτοί που έχουν το χάρισμα να βλέπουν τόσα πετυχημένα το μέλλον;


Όλη αυτή η εισαγωγή εξαιτίας μιας νέας έκδοσης που κρατώ με χαρά και λίγη περηφάνια στα χέρια μου. Ένα ιδιαίτερο βιβλιοβιβλίο που υπενθυμίζει σε όλους μας ότι οι χάρτινες λέξεις έχουν μια άλλη αξία που μόνο με θαυμασμό μπορούν να γράψουν γι' αυτές οι ψηφιακές λέξεις μου. Βλέπετε, οι χάρτινες λέξεις αποκτούν υπόσταση, περιβάλλονται από ξεχωριστά εξώφυλλα, έργα τέχνης καμιά φορά, έχουν αφτιά με πληροφορίες για τον συγγραφέα, οι συγγραφείς έχουν ονοματεπώνυμο, οι σελίδες ξεφυλλίζονται εύκολα χωρίς να απαιτούν πολλές κινήσεις. Όλα στον χάρτινο κόσμο είναι διαφορετικά και πιο όμορφα. Ακόμα και οι ίδιες οι λέξεις σαν να βγάζουν καλύτερα νόημα στο χαρτί κι η ανάγνωση να γίνεται πιο απολαυστική (αναμφίβολα). Για την αγάπη των βιβλίων, λοιπόν, μιλάει αυτό το βιβλίο, γραμμένο με τον ιδιαίτερο ύφος της Έλλης Δρούλια, διευθύντριας της τρίτης μεγαλύτερης βιβλιοθήκης αυτής της χώρας, της Βιβλιοθήκη της Βουλής, που εξέδωσαν οι εκδόσεις νήσος. 

Εσείς οι συστημικοί αναγνώστες αυτού του μπλογκ αν διαβάσατε αυτό το βιβλίο και κάτι σας θύμιζαν τα κείμενα ή δεν σας θύμιζαν τίποτα, είναι επειδή τα είχατε διαβάσει σε αυτό το ιστολόγιο. Εγώ ήμουν πάντα η πρώτη αναγνώστρια τους κι όμως τώρα που τα διαβάζω είναι σαν να μην τα έχω διαβάσει ποτέ ξανά κι ας ξέρω ότι είναι μερικά κλικ πιο πέρα. Τα πιάνω πρώτη φορά στα χέρια μου. Το βιβλίο αποτελείται από κείμενα που έχει γράψει εδώ η συγγραφέας αλλά και στο προηγούμενο μπλογκ της το tobaccori. Δεν έχει γίνει καμία αλλαγή  στα κείμενα. Είμαι σίγουρη όμως ότι πολλοί, όπως εγώ, θα θέλουν να έχουν αυτό το βιβλίο και ας ξέρουμε ότι μπορούμε να βρούμε διαδικτυακά τα κείμενα αυτά και να τα εκτυπώσουμε αν τα θέλουμε να τα έχουμε σε χαρτί. 

Να ευχαριστήσω την Elli για όσα γράφει για εμένα στην εισαγωγή του βιβλίου και φυσικά να την παροτρύνω να μας χαρίσει κι άλλα ψηφιακά κείμενά της τώρα που τα παλαιότερα απέκτησαν τη δική τους χάρτινη στέγη. Γιατί οι διαχειριστές εδώ συνεχίζουν να είναι δύο, εγώ κι εκείνη. Εξάλλου δεν πρέπει να μένουν παραπονεμένα τα βιβλιοβιβλία που όλοι αγαπάμε να μιλάμε και να διαβάζουμε γι' αυτά. Και τέλος πάντων ποια είναι αυτά τα παραπονεμένα βιβλιοβιβλία που δεν έχω μιλήσει εγώ γι' αυτά;

10 σχόλια:

anagnostria είπε...

Κάτι ανάλογο μόλις έχω κάνει κι εγώ. Παρά τη μεγάλη μου αγάπη για τον κόσμο του διαδικτύου και το blog, έκανα μια επιλογή των παρουσιάσεών μου που μόλις εκδόθηκε με τίτλο "70 βιβλία και 9 ταξίδια". Ό,τι και να πούμε το χαρτί ακόμα έχει την προτίμησή μας. (Το βιβλίο διατίθεται και στο amazon).

Roadartist είπε...

Άντε και στα δικά σου librarian!!!!
Με το καλό, καλοτάξιδο το βιβλίο σου Έλλη!!!
Ως τακτική αναγνώστρια τόσα χρόνια αυτού του μπλογκ, έχω να πω πολλά συγχαρητήρια για αυτό το βήμα, και εύχομαι να φτάσει στα χέρια πολλών αναγνωστών...

Διονύσης Μάνεσης είπε...

Βρε, παιδί μου, πού πάει και χώνεται το μικρόβιο της βιβλιοαγάπης.. Ακόμα και στα πιο συνεπή ηλεκτρονικά μέσα, ακόμα κι εκεί που η μυρωδιά του χαρτιού αναζητά τη φαντασία μας για να ταξιδέψει - κι όμως: επιθετικό, δραστήριο, κινητικό, επεκτατικό, δαιμονιώδες, το μικρόβιο της βιβλιοαγάπης θα βρει πάντα τον τρόπο να το κάνει το θαύμα του!
Καλοτάξιδο :-)

librarian είπε...

Anagnostria, το βιβλίο σου επιβεβαιώνει ακόμη περισσότερο αυτά που γράφω. Καλοτάξιδο λοιπόν και το δικό σου εγχείρημα!

librarian είπε...

Καλλιτέχνιδα είσαι όντως από τους πρώτους και τακτικότερους αναγνώστες. Νομίζω ότι το βιβλίο της Έλλης θα διαβαστεί περισσότερο από τις αναρτήσεις της.

librarian είπε...

Διονύση, αυτό το μικρόβιο καλλιεργούμε εδώ με περισσή φροντίδα δέκα χρόνια τώρα.

Μαραμπού είπε...

Τα κείμενα έχουν και τα σχόλια του Μαραμπού σε υποσημειώσεις ή έχουν απαλειφθεί; :p

Μπράβο Έλλη! Όταν το βρω στο βιβλιοπωλείο θα το ξεφυλλίσω για να δω την εντύπωση που θα μου προκαλέσει το έντυπο κείμενο όταν το είχα αρχικά (και μοναδικά) γνωρίσει ως ηλεκτρονικό. Επίσης, πολύ ωραίο εξώφυλλο!

Ελπίζω να είσαι καλά, και ας μην μας «μιλάς»! Σε χαιρετώ :)

Υ.Γ. Γεια σου και σένα librarian! Σε περιμένω για καμιά παρτίδα όταν θα έχεις όρεξη.

librarian είπε...

Όπου σταθεί κι όπου βρεθεί για τα σχόλια μιλάει, Μαραμπού. Τώρα που τέλειωσες το 8μηνο και πληρώνεσαι να κάθεσαι σε περιμένω να παίξουμε από κοντά.

Mariela είπε...

Καλή επιτυχία εύχομαι από καρδιάς... θα το αναζητήσω μόλις επιστρέψω στην Αθήνα....

librarian είπε...

Ευχαριστούμε Μαριαλένα.