Δευτέρα 14 Σεπτεμβρίου 2009

Κάθε φορά διαφορετικά

Τα στενά της γειτονιάς τα έχω χιλιοπερπατήσει σε διάφορες ηλικίες, με διάφορους ανθρώπους, για διάφορους λόγους. Μα κάθε φορά η βόλτα γίνεται διαφορετική γιατί συνοδεύεται από μια διαφορετική σκέψη, κουβέντα, ανακάλυψη. Φταίει βέβαια ότι τα στενά της Νεάπολης είναι από τα αγαπημένα κομμάτια της Αθήνας. Τα στενά που ποτέ δεν έχω καταλάβει πότε παύουν να είναι Νεάπολη και γίνονται Εξάρχεια ή κάτι άλλο.
Διαφορετική ανακάλυψη, συνεχώς έρχονται στους δρόμους νέα στέκια για καφέ και κουβέντα. Μαγαζάκια που έχουν δημιουργηθεί για να είναι απλά με φαντασία και όρεξη, όπως απλοί είναι οι άνθρωποι που επιλέγουν να καθίσουν στις ξύλινες καρέκλες γύρω από τα μεταλλικά τραπέζια. Τόσο απλοί, που νομίζεις ότι κρατούν ένα σπάγκο και από την άλλη πλευρά βρίσκεται ένα αστέρι, το οποίο έχουν βαλθεί να κατεβάσουν στη γη. Κι αν πάνω στο τραπέζι βρίσκεται και ένα ξύλινο σκάκι τότε η ανακάλυψη δίνει περισσότερα χαμόγελα μιας που επέλεξα άλογα, πύργους και τρελούς να συνοδεύουν τα δικά μου όνειρα.
Και φυσικά χώροι που συγκεντρώνουν βιβλία. Γεμάτοι οι δρόμοι με τέτοιους χώρους είτε νέοι, που τώρα φτιάχνουν τη δική τους ιστορία, είτε παλιοί, που οι άνθρωποι που πέρασαν από μέσα σαν να έχουν αφήσει ένα κομμάτι τους να επιζεί στους τοίχους, στα έπιπλα, στα βιβλία.
Όπως το ιστορικό παλαιοβιβλιοπωλείο στην Ιπποκράτους, απέναντι από το Πολυχώρο του Μεταιχμίου με τα μπορντό κάγκελα. Μπαίνω μέσα και περιμένω να βρω το γεράκο εκείνο που μου έβρισκε τα βιβλία κάποτε. Αντί γι' αυτόν συναντώ το Νίκο που έχει άλλες ιστορίες να μου πει καθώς καπνίζει την πίπα του. Και η πιο πρόσφατη είναι η είδηση ότι ανοίγει νέο μαγαζί με βιβλία second hand στο Γκύζη.
Στα στενά που ξεκάθαρα δεν είναι Νεάπολη αλλά Γκύζη βρέθηκα να περπατώ, στον πολύβουο δρόμο γεμάτο αυτοκίνητα, λεωφορεία, ανθρώπους που στέκονται και χαζεύουν βιτρίνες στα πεζοδρόμια, τα οποία έχουν φτιαχτεί για να περπατάς μόνος και να μην στέκεσαι καθόλου, σαν ξαφνικά να απέκτησα ρόδες και να πρέπει μόνο να κυλώ. Βιτρίνες γυαλιστερές με ρούχα και πράγματα αλλά με βιβλία πουθενά. Στο Γκύζη δεν υπήρχε χώρος με βιβλία σχεδόν δεν το είχα προσέξει. Στρίβω στη Ραγκαβή και από βιτρίνα σε βιτρίνα ψάχνω βιβλία. Βιαστική σαν όλους γύρω σχεδόν το πέρασα αλλά με την άκρη του ματιού μου το ένιωσα, να μπω μέσα να σταματήσω να κυλώ, τουλάχιστον όχι με αυτόν τον τρόπο.
Εξεταστικά κοιτώντας τα ράφια να προσανατολιστώ στο νέο χώρο, να τον κάνω δικό μου, περπατώντας από ράχη σε ράχη, σκόνταψα στο μόνο βιβλίο της Μήτσορα που αναζητούσα μιας και ήταν το μόνο που δεν είχα βρει. Και να το τώρα εδώ στο νέο βιβλιοπωλείο της γειτονιάς με second hand βιβλία, που άνοιξε για να μου δώσει το βιβλίο, που έψαχνα κοντά ένα χρόνο, στην πρώτη ξεχασμένη έκδοση του '82. Για τη γραφή της Μήτσορα έχω ξαναπεί, μα όσο και να λέω λίγο θα είναι. Διαβάζοντας τις λέξεις της είναι σαν να πιστεύω περισσότερο τα λόγια του ήρωα του Σάλιντζερ που παράθεσα μερικές αναρτήσεις πιο κάτω.
Άραγε αυτή τη σειρά να παίρνουν οι λέξεις όταν σκέφτεται και όταν μιλάει, αυτή;

"Πιο βαθιά μέσα στην γυαλάδα που σερβίρονται φιλιά με θρύμματα πράσινου πάγου πρέπει να προσέχω τα θύματα του πράσινου πάγου σερβίρουνε ζαλάδες. Θέλω να φύγω απ' αυτό το-κρεβάτι στ' όνομα-μου μέσα από μια σειρά γυαλάδες θέλω να εξαφανιστώ. Αυτή η κίνηση βιδώνει το κρεββάτι στα έγκατα της γης. Ξεκόλλα το από πάνω μου δεν είπα τίποτα δεν μπορείς να μ' απαλλάξεις απ' αυτό "το χέρι σου μ' εμπόδιζε να αναπνεύσω" ξέχασα να ανάψω το θερμοσίφωνο δεν είπα τίποτα για το πάγωμα των αναπνευστικών μονοπατιών για τ' άγρια άλογα του Απαραίτητου Αέρα -χαίτες και αφροί πράσινοι. Η μυρωδιά της μέντας έκρυβε την απαίσια μυρωδιά του αιθέρα, δεν είπα τίποτα μόνο "το σώμα σου καίει" και εμένα με παγώνει κάποιος θάνατος."

21 σχόλια:

Hfaistiwnas είπε...

Καλησπέρα!!!
:)
Στου Γκύζη όμως που βρίσκεται; Μπορείς να μας δώσεις αυτή την πληροφορία;

librarian είπε...

Καλησπέρα Hfaistiwna! Όπως ανεβαίνεις τη Γκύζη στρίβεις στη Ραγκαβή (τέταρτη κάθετη νομίζω) αριστερά και δεν είναι πολύ μακριά. Τον αριθμό δυστυχώς δεν το θυμάμαι! Αλήθεια, δώσε μας μια εικόνα από όμορφους χώρους στην Καστοριά

Hfaistiwnas είπε...

ωωωω ευχαριστώ πάρα πολύ!!!!
Να είστε καλά!!!

Hfaistiwnas είπε...

Τι χώρους; Βιβλιοπολείων; Τα τρία-τέσσερα που έχω πάει είναι άθλια... συγνώμη κιόλας..
Αν βρω κάτι θα το γράψω!!

librarian είπε...

Αν σου αρέσουν τα παλαιοβιβλιοπωλείο όταν έρθεις Αθήνα να σου πω αυτά που ξέρω.
Βιβλιοπωλεία, βιβλιοθήκες... δεν μπορεί κάτι όμορφο θα έχει κι εκεί!

Caesar είπε...

Μ' αρέσουν οι διαδρομές librarian στις γειτονιές του κόσμου, όπως και η δική σου περιγραφή τώρα εδώ, σ' αυτές τις γειτονιές με τα όμορφα και απλά στέκια που ξεκουράζουν τη ζωή μας κι αναπτερώνουν τ' ενδιαφέροντά μας & τις αναζητήσεις μας.

fish eye είπε...

μαγικες οι βολτες σου κι ομορφες οι ανακαλυψεις σου..

καλησπερα librarian

librarian είπε...

Όντως Caesar όλες οι γειτονιές του κόσμου είναι όμορφες και απλές αρκεί να τις περπατάς για να ξεκουράσεις τη ζωή σου. Σε ευχαριστώ!

Καλησπέρα φεγγαροαγκαλιές! Γι' αυτό είναι οι βόλτες για να ανακαλύπτεις και να ταξιδεύεις ακόμα και όταν δεν πας αλλού.

Hfaistiwnas είπε...

χεχε! Θα σε ειδοποιήσω αν είναι! Ευχαριστώ πολύ!!!!

Άστρια είπε...

@librarian μου, απόλαυσα την ανάρτησή σου!!!
Σαν να περπατούσαμε μαζί, παρατηρώντας τα γύρω και ακούγοντας τις σκέψεις σου.

Και αλήθεια τί όμορφο αυτό που έγραψες:
"Τόσο απλοί, που νομίζεις ότι κρατούν ένα σπάγκο και από την άλλη πλευρά βρίσκεται ένα αστέρι, το οποίο έχουν βαλθεί να κατεβάσουν στη γη" !!!
(Δεν κατάλαβα μόνο, για το σκάκι που έκανες αναφορά και στο link είχε κάποιο βιβλίο, άρχισες να παίζεις;)

Χαίρομαι, γύρισες με όλα τα όμορφα των διακοπών και αυτό φαίνεται!
(και βέβαια όπως πάντα, η γραφή σου ξεχωριστή.)

φιλάκια πολλά:))

librarian είπε...

Hfaistiwna για χώρους με βιβλία μ' αρέσει συνεχώς να μιλώ και κάθε ανακάλυψή μου να φέρνω και σε άλλους.

Καλό μου αστεράκι σε ευχαριστώ πολύ πολύ για τα όμορφά σου τα λόγια.
Όσοι θέλουν να ακούν τις ασυνάρτητες σκέψεις μου περπατώντας μαζί μου είναι φίλοι αληθινοί.
Οι άνθρωποι που δεν είναι γυαλιστεροί στην εμφάνιση είναι προσεγμένοι από μέσα, νομίζω.
Όσο για το σκάκι, ναι έμαθα να παίζω και το αγάπησα και ήθελα κάπως να το αναφέρω. Ίσως να μη βγήκε καλά.
Το link είναι η ιστοσελίδα του βιβλιοπωλείου, το οποίο αναφέρω. Η ιστοσελίδα βρίσκεται ακόμη σε αρχικό στάδιο και απλά υπάρχουν κάποιες επιλογές βιβλίων και τυχαία η πρώτη είναι ένα βιβλίο για σκάκι. Ξαφνιάστηκα και εγώ γιατί είναι το βιβλίο που κάποιος που είδε ότι προσπαθώ να μάθω, μου σύστησε. Τι τύχη!
Σε ευχαριστώ αλήθεια πολύ για τα λόγια σου!

dimitris είπε...

Ομορφη περιήγηση στα στενά της γειτονιάς, με καλή παρέα και καλή διάθεση, με "ακριβά" ευρήματα στα ράφια των βιβλιοπωλείων(παλαιο- και νεο-). Εξαιρετικό το απόσπασμα που παραθέτεις, μου κόβει την ανάσα...

librarian είπε...

Χαίρομαι που σε βλέπω Δημήτρη. Οι βόλτες στις γειτονιές του Παρισιού είναι καλύτερες θαρρώ αλλά έχει και η Αθήνα τα καλά της.
Το απόσπασμα αυτό (μαζί με τα προηγούμενα και τα επόμενα)έκοψαν και τη δική μου ανάσα.
Γενικά όμως η γραφή της μου δημιουργεί μια απίστευτη αίσθηση. Αν σου άρεσε όντως το απόσπασμα σου προτείνω ανεπιφύλακτα να διαβάσεις κάτι δικό της (π.χ. το πιο πρόσφατο της το Με λένε λέξη). Τα πιο πολλά της, όπως αυτό που αναφέρω, δυστυχώς είναι εξαντλημένα.

aerostatik είπε...

τα στενά της γειτονιάς σου με πειράζουνε
ολο αφηρημένος είσαι μου φωνάζουνε...

Roadartist είπε...

Βέβαια μας είχες πει για την Μήτσορα! Εξαιτίας αυτής της ανάρτησης είχα πάρει το βιβλίο της (με λένε λέξη) που το έχω πλέον σε τιμητική θέση στη βιβλιοθηκούλα μου (άσε που χρειάζεται να πάρω πλέον άλλη...)

Πολύ όμορφη και αδίκως παρεξηγημένη αυτή η γειτονιά.. απολαμβάνω πάντα τις βόλτες μου εκεί..Κάθε γωνιά κρύβει κάτι..

Υ.Γ. και εγώ ένιωσα σαν να κάναμε παρέα τη βόλτα αυτή.. Ήταν όμως μαζί μας και η άστρια :))) λολ~!!!!

Άστρια είπε...

roadartist και librarian , ω, τι τύχη να σας έχω φίλες!!!! :)))

librarian είπε...

Aerostatik... σαν κάτι να ξέρουν αυτοί που σου φωνάζουν... χεχε!

Καλλιτέχνιδα μου πήγα βόλτα στο αρχαιολογικό μουσείο στην έκθεση και σε όλα χάρις εσένα! Σε είχα στο νου μου!
Χαίρομαι που σου άρεσε το βιβλίο γιατί να ξέρεις είναι πολύ πολύ ιδιαίτερο και είχα άγχος μήπως το έβρισκες περίεργο.
Και βέβαια βόλτα όλες μαζί!

Τα φιλιά μου άστρια!

Alexandros είπε...

Ισχύει και για τα βιβλία δηλαδή. Όταν ψάχνεις κάτι το βρίσκεις τελικά εκεί που δεν το περιμένεις. Αν λοιπόν βρεις κάπου το βιβλίο Underground του Ντούσαν Κοβάτσεβιτς να μου το πεις! Το ψάχνω 2 χρόνια τώρα!

librarian είπε...

Αλέξανδρε έπρεπε ήδη να μου το είχες πει! Ειδικότης μου να ψάχνω βιβλία. Το σημειώνω και αρχίζω την αναζήτησή μου!

Roadartist είπε...

Σου άρεσε η έκθεση??
Ελπίζω να είδες και κάποια εκθέματα (έστω τα πιο σημαντικά) από την μόνιμη έκθεση του Αρχαιολογικού.
Πολλά φιλιά, καλό βράδυ!!

librarian είπε...

Καλημέρα καλλιτέχνιδα! Μου άρεσε η έκθεση γιατί μου άρεσε το θέμα της, η αλήθεια είναι ότι περίμενα να δω περισσότερα (π.χ. ενδυμασία γυναίκας και καθημερινή ζωή).
Τη μόνιμη έκθεση την είχα ξαναδεί αλλά είχαν περάσει χρόνια και μου άρεσε που τα ξανάβλεπα.
Ίσως να ξαναπάω γιατί έχει κάποια μέρη που ούτε τα θυμόμουν ούτε πρόλαβα να δω.
Σε φιλώ!