Τετάρτη 22 Ιουνίου 2022

Γιαγιόι Κουσάμα

Θα γράψω ξανά για την εξέλιξη των παιδικών βιβλίων που είναι η πιο μεγάλη από κάθε άλλη κατηγορία βιβλίου. Θα πω ξανά ποσό εντυπωσιασμένη είμαι με το πλήθος των παιδικών βιβλίων που γράφεται και εκδίδεται. Και θα συνεχίσω να αφήνω εδώ παιδικά βιβλία που με έχουν εντυπωσιάσει και βαθύτατα συγκινήσει. Γιατί προφανώς κυκλοφορούν και παιδικά βιβλία όχι και τόσο καλά μέσα στη θάλασσα της εκδοτικής βιβλιοπαραγωγής, των πληρωμένων εκδόσεων και των αυτοεκδόσεων. Όταν συναντηθώ με ένα αριστούργημα η χαρά μου δεν περιγράφεται. Και να ξέρετε από τα εκατοντάδες βιβλία που έχω διαβάσει, ξεφυλλίσει, ακουμπήσει τίποτα άλλο δεν με συγκίνησε πιο πολύ, τίποτα άλλο δεν μου προσέφερε περισσότερη γνώση, από τα παιδικά βιβλία που διαβάζω τώρα στην κόρη μου.

Πρόσφατα συναντήθηκα με ένα "παιδικό" βιβλίο και έμεινα για άλλη μια φορά έκπληκτη. Πρόκειται για τη βιογραφία της Γιαγιόι Κουσάμα η οποία γεννήθηκε στο Ματσουμότο της Ιαπωνίας το 1929 και για πάνω από 60 χρόνια ασχολήθηκε με ποικίλες μορφές τέχνης όπως το σκίτσο, τη ζωγραφική, τη φωτογραφία, τις εικαστικές εγκαταστάσεις και τις περφόρμανς.

Και αυτή, λοιπόν, την καλλιτέχνιδα με τις χαρακτηριστικές βούλες, δεν την γνώρισα σε κάποια έκθεση τέχνης, ούτε σε κάποιο ντοκιμαντέρ, τη γνώρισα μέσα από ένα παιδικό βιβλίο γεμάτο με εικόνες από την τέχνη της. Σαν λεύκωμα τέχνης αλλά για παιδιά, τι υπέροχη ιδέα!

Η Κουσάμα γεννήθηκε σε μια συντηρητική οικογένεια μιας συντηρητικής κοινωνίας. Η μητέρα την ήθελε μέσα στο σπίτι για να μάθει όλες τις ηθικές αξίες της εποχής της. Εκείνη, όμως, ήθελε να ταξιδέψει και να ζωγραφίσει όλο τον κόσμο. Γνωρίζοντας ακριβώς τι ήθελε, σπούδασε στη Σχολή Καλών Τεχνών, όμως οι δάσκαλοι απέρριπταν τον τρόπο που δημιουργούσε που ήταν τελείως διαφορετικός με την παραδοσιακή ιαπωνική τεχνοτροπία. Έτσι πήγε στην Αμερική να δει το διαφορετικό και να φύγει από τους αυστηρούς κανόνες. Αφοσιώθηκε στο όνειρο της, στις βουλές και στο άπειρο και δημιούργησε πίνακες, κατασκευές και γλυπτά. Κι όταν δεν ζωγράφιζε επισκεπτόταν μουσεία και πινακοθήκες και παρατηρούσε έργα άλλων.


Έγινε γνωστή, εξέθεσε έργα της σε όλων τον κόσμο, έδωσε συνεντεύξεις, έγινε εξώφυλλο σε περιοδικά και οι δημιουργίες της έγιναν ρούχα και τσάντες. Η ιστορία της έγινε παιδικό βιβλίο και έτσι κάπως έφτασε και σε εμένα και γνώρισα κι εγώ την Κουσάμα μαζί με την 3χρονη κόρη μου.

Αυτό είναι το σύγχρονο παιδικό βιβλίο. Αστείρευτη πηγή γνώσεων, εικόνων και χρωμάτων.  

Δεν υπάρχουν σχόλια: