Τετάρτη 8 Φεβρουαρίου 2017

Η καθημερινότητα ενός καταλογογράφου

Ήρθε η ώρα να ταξιδέψουμε διαδικτυακώς σε βιβλιοθήκες του εξωτερικού και να γνωρίσουμε εκ των έσω την εργασία του βιβλιοθηκονόμου. Ο βιβλιοθηκονόμος Φώτης Μυστακόπουλος απόφοιτος του ΤΕΙ Θεσσαλονίκης εργάζεται σε ακαδημαϊκή βιβλιοθήκη της Αγγλίας και του ζήτησα να μοιραστεί μαζί μας την εμπειρία. Τον ευχαριστώ θερμά τόσο για το κείμενο όσο και για τις υπέροχες φωτογραφίες!
Φύγαμε για Σαουθάμπτον....


Εικόνα 1: Το πανεπιστήμιο του Solent μια ηλιόλουστη μέρα
Αισθάνομαι ιδιαίτερα τυχερός που βρήκα αυτή τη δουλειά στην ομάδα καταλογογράφησης στο Southampton Solent University. Τυχερός κυρίως για τον τρόπο που μου συμπεριφέρονται και για το περιβάλλον εργασίας που μου δίνει την δυνατότητα να κάνω αυτό που σπούδασα. Το Southampton Solent University πήρε το τίτλο του πανεπιστημίου το 2005. Ορίστε μερικές φωτογραφίες από το νεόχτιστο κτίριο που ονομάζεται The Spark και χτίστηκε για να αναβαθμίσει το επίπεδο του εκπαιδευτικού περιβάλλοντος που συναντούν φοιτητές και καθηγητές.


Εικόνα 2: Άποψη του καινούριου εκπαιδευτικού κτιρίου

Εικόνα 3: Το εσωτερικό μέρος της κόκκινης αίθουσας στη μέση του κτιρίου

Εικόνα 4: Αίθουσα Palmerston. Η αρχιτεκτονική της αίθουσας είναι βασισμένη στο πανεπιστήμιο του Harvard
Το Southampton Solent University νωρίτερα είχε διαφορετική υπόσταση και όχι ανώτατου ιδρύματος τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Στην Αγγλία η δημιουργία ενός πανεπιστημίου είναι μια διαδικασία ετών και περιλαμβάνει τη σύμπτυξη διαφορετικών μικρότερων ινστιτούτων. Σήμερα το πανεπιστήμιο του Solent εξυπηρετεί περίπου 11.000 φοιτητές, προσφέροντας πτυχία σε διάφορους τομείς που υπάγονται στις εξής πέντε σχολές:
  • School of Fashion, Art and Design
  • School of Business, Law and Communication
  • School of Maritime Science and Engineering 
  • School of Media Arts and Technology
  • School of Sport, Health and Social Sciences.
Στην Αγγλία υπάρχουν διάφορα επαγγελματικά στάδια και ένα πτυχίο από μόνο του δεν σου εγγυάται εργασία. Συνήθως για να αναρριχηθείς θα χρειαστείς εργασιακή εμπειρία. Δεν το λέω σαν αρνητικό. Για παράδειγμα η δουλειά η οποία βρήκα δεν ζητούσε απαραίτητα πτυχίο βιβλιοθηκονόμου. Κυρίως ζητούσε κατανόηση της φύσης των υπηρεσιών μιας σύγχρονης βιβλιοθήκης και την εν δυνάμει κατανόηση των απαιτήσεων της καταλογογράφησης. Σαφώς λοιπόν οι γνώσεις που είχα από το πτυχίο έπαιξαν ρόλο στο να αυξήσω τις πιθανότητες μου να προσληφθώ. Ξεκίνησα λοιπόν την επαγγελματική μου ζωή το Δεκέμβριο του 2014 ως Library Assistant.

Οι θέσεις εργασίας σε μία βιβλιοθήκη βαθμονομούνται ανάλογα με το τι καθήκοντα έχει ο καθένας. Επειδή το πόστο μου συγκεντρώνει λιγότερη βαρύτητα στη λήψη αποφάσεων και επικεντρώνεται περισσότερο στην εκτέλεση καθηκόντων, γι' αυτό βαθμονομείται στο επίπεδο του Library Assistant. Όπως μου αποκάλυψε αργότερα ο μάνατζερ, το πτυχίο μου τους ενθάρρυνε διότι θα μπορούσα να βοηθήσω σε περισσότερους από έναν τομείς. Όσο προστίθενται καθήκοντα και αυξάνεται και η υπευθυνότητα του πόστου τότε αλλάζει και ο τίτλος και ο μισθός φυσικά. Για παράδειγμα ο μάνατζερ μου φέρει τον τίτλο Cataloguing and Metadata Librarian, έχει πτυχίο στη Βιβλιοθηκονομία από πανεπιστήμιο της Αιθιοπίας, μεταπτυχιακό στις ψηφιακές βιβλιοθήκες χρηματοδοτούμενο από την Ευρωπαϊκή Ένωση και διδακτορικό από το πανεπιστήμιο του Πόρτσμουθ επάνω στα μεταδεδομένα ψηφιακών βιβλιοθηκών. Η έρευνά του βραβεύτηκε ως η πιο καινοτόμα έρευνα από την IFLA.  

Η Βιβλιοθήκη στην οποία δουλεύω αποτελείται από διάφορες ομάδες και η κάθε ομάδα αποτελείται από 2 με 5 άτομα. Για παράδειγμα, η ομάδα της καταλογογράφησης αποτελείται από τρία άτομα, ενώ η ευρύτερη ομάδα απόκτησης υλικού από άλλα τρία και υπάρχουν ακόμη τρία άτομα που εργάζονται στις ηλεκτρονικές πηγές, στα έντυπα και ηλεκτρονικά περιοδικά. Συνολικά η Βιβλιοθήκη απασχολεί περισσότερα από 40 άτομα (ο ακριβής αριθμός μου διαφεύγει), προσφέρει πρόσβαση σε περισσότερα από 130.000 τεκμήρια και αυτά είναι μόνο τα έντυπα και ψηφιακά βιβλία. Επίσης, προσφέρει πρόσβαση σε περίπου 200 βάσεις δεδομένων και πολλές χιλιάδες ψηφιακά επιστημονικά περιοδικά. Το κόστος της πρόσβασης το διαχειρίζεται και το διαπραγματεύεται η Βιβλιοθήκη. 

Επιστροφή στα προσωπικά. Το συμβόλαιο μου είναι αορίστου χρόνο και κατά κανόνα δουλεύω σε μορφή πλήρους απασχόλησης (37 ώρες την εβδομάδα). Αυτό σημαίνει γύρω στις 7 ώρες και 40 λεπτά και μια ώρα απλήρωτο διάλειμμα για μεσημεριανό ημερησίως. Σε γενικές γραμμές πρέπει να βρίσκομαι στη Βιβλιοθήκη γύρω στις 9 και να φεύγω γύρω στις 5. Αυτό φυσικά εξαρτάται από πολλές παραμέτρους. Αν έχω κάποιο meeting ή οποιαδήποτε άλλη υποχρέωση πρέπει να είμαι στη δουλειά μια συγκεκριμένη ώρα. 

Κατά βάση καταλογογραφώ βιβλία, έντυπα και ψηφιακά, στο σύστημα Aleph χρησιμοποιώντας MARC21 και το μοντέλο Resource Description Access που ανταποκρίνεται στην εξέλιξη της τεχνολογίας σε αντίθεση με τους AACR2 που χρησιμοποιούν κυρίως οι ελληνικές βιβλιοθήκες και πολλές άλλες αγγλικές ακαδημαϊκές και μη. Η κάθε βιβλιοθήκη επιλέγει σε τι βάθος θα κάνει καταλογογράφηση. Στην δική μου περίπτωση αν και εισάγουμε βιβλιογραφικά δεδομένα από βάσεις δεδομένων, διαμορφώνουμε μετέπειτα την βιβλιογραφική εγγραφή ανάλογα με τους κανόνες που έχουμε θεσπίσει. Το μοντέλο RDA διαφοροποιείται σε μεγάλο βαθμό από τους AACR2 και δίνει την δυνατότητα στον καταλογογράφο να εμβαθύνει στην καταλογογράφηση και ως εκ τούτου σαν ομάδα έχουμε αποφασίσει για κάθε πεδίο τι πληροφορίες ψάχνουμε και αυτό καθορίζει την δουλειά που κάνουμε καθημερινώς. Επίσης σαν ομάδα είμαστε υπεύθυνοι για την ταξινόμηση των τεκμηρίων. Η βιβλιοθήκη χρησιμοποιεί το σύστημα Dewey και η ταξινόμηση γίνεται σύμφωνα με την τελευταία έκδοση (DDC23). 

Εικόνα 5: Μια από τις δουλειές του καταλογογράφου είναι και η απόσυρση υλικού
Φυσικά, την ίδια στιγμή είμαστε συνεχώς σε αναζήτηση απαντήσεων και λύσεων προβλημάτων. Σαν ομάδα καταλογογράφησης είμαστε υπεύθυνοι για την εικόνα του online καταλόγου της Βιβλιοθήκης και ό,τι απορίες έχουν οι συνάδελφοι για μία βιβλιογραφική εγγραφή θα επικοινωνήσουν με εμάς για να βρούμε τι πρόβλημα υπάρχει. 

Η ομάδα της καταλογογράφησης υπάγεται στην ομάδα απόκτησης υλικού και πρόσβασης. Αξίζει να αναφέρω ότι για την ανάπτυξη και τη διαχείριση της συλλογής υπάρχει ένας βιβλιοθηκονόμος υπεύθυνος για την κάθε σχολή που υπάγεται στο πανεπιστήμιο. Αυτό τον καιρό έχουμε 6 Information Librarians για 5 σχολές. Επομένως, αν οι φοιτητές θέλουν συγκεκριμένη βοήθεια για να εντοπίσουν συγκεκριμένο υλικό, ειδικά για εργασίες, πρέπει να απευθυνθούν στο ειδικό προσωπικό. Σημειωτέο ότι για να έχει κάποιος αυτό το πόστο πρέπει να έχει πτυχίο και εκπαίδευση βιβλιοθηκονόμου είτε σε προπτυχιακό είτε σε μεταπτυχιακό επίπεδο. 

Επιπροσθέτως, για να σας δώσω μία καλύτερη εικόνα των ομάδων που μπορεί να δουλέψει κανείς σε ακαδημαϊκή βιβλιοθήκη σας τις αναφέρω: 
  • Ομάδα δανεισμού 
  • Ομάδα απόκτησης υλικού 
  • Ομάδα Καταλογογράφησης/ μεταδεδομένων 
  • Ομάδα εξυπηρέτησης κοινού
  • Θεματικός βιβλιοθηκονόμος 
  • Ομάδα διαδανεισμού 
  • Ομάδα έρευνας και υποστήριξης Ιδρυματικού Καταθετηρίου.
Παράλληλα όμως η Βιβλιοθήκη εφαρμόζει πολλαπλά projects και το κλίμα που επικρατεί ενθαρρύνει τη συνεργατικότητα εντός της Βιβλιοθήκης και επομένως μπορώ να δηλώνω συμμετοχή και να αναλαμβάνω ευθύνες. Ένα παράδειγμα project είναι η εβδομάδα του Σεπτεμβρίου που έρχονται νέοι φοιτητές (γνωστή ως και Welcome Week), η Βιβλιοθήκη έχει το ρόλο να εισάγει τους φοιτητές στις υπηρεσίες της. Με αυτό τον στόχο δημιουργήθηκε το project Hello Library κατά το οποίο δημιουργήσαμε χάρτες με τους 4 ορόφους της Βιβλιοθήκης, αναλύοντας τη θεματολογία της συλλογής και ποιοι βιβλιοθηκονόμοι είναι υπεύθυνοι για τα ανάλογα θέματα. Έπειτα στήνεται ένα «περίπτερο» σε κάποιο εμφανές σημείο στην είσοδο της Βιβλιοθήκης το οποίο στελεχώνεται από το προσωπικό με ένα προγραμματισμένο τρόπο. 

Εγώ και ο Dan χαρούμενοι επί τω έργω...


Εικόνα 6: Project Hello Library
Κατά τη διάρκεια λοιπόν της Εβδομάδας Υποδοχής προσφέρουμε τη δυνατότητα στους φοιτητές να μιλήσουν στο προσωπικό και με αυτό τον τρόπο σιγουρεύουμε ότι οι φοιτητές γνωρίζουν γιατί είναι σημαντική η Βιβλιοθήκη και οι υπηρεσίες της και πως αυτές χρησιμοποιούνται. 

Φυσικά οι δράσεις μας δεν σταματούν εκεί. Σύμφωνα με τις τάσεις της εποχής, για να διατηρείται ανοιχτή η επικοινωνία με τους χρήστες αποφασίστηκε να επεκταθούμε στα κοινωνικά δίκτυα. Σε συνεργασία λοιπόν με μερικούς συναδέλφους έχουμε αναλάβει την αντιπροσώπευση της Βιβλιοθήκης στα κοινωνικά δίκτυα δημιουργώντας σελίδα στο Facebook, λογαριασμό στο Twitter και το Instagram και τέλος κανάλι στο YouTube. Έχουμε συνολικά περισσότερους από 1.500 φίλους σε όλα αυτά τα κοινωνικά δίκτυα και επιπλέον έχουμε και μασκότ στη Βιβλιοθήκη. Ονομάζεται Bamboo και είναι ένα πολύ φιλικό Panda που όλο μπλέκει σε προβλήματα και μαθαίνει πώς να χρησιμοποιεί τη Βιβλιοθήκη παράλληλα με τους φοιτητές. Και φυσικά βασίζουμε τις αναρτήσεις μας σε εκτενής βιβλιογραφία.


Εικόνα 7: The Library Social Media Group
Βέβαια, από βιβλιοθήκη σε βιβλιοθήκη ο τρόπος που είναι δομημένες οι ομάδες διαφέρουν. Οι βιβλιοθήκες έχουν την ανεξαρτησία να χτίσουν τις υπηρεσίες όπως κρίνουν οι ίδιες ανάλογα με τον προϋπολογισμό και τους χρήστες της. 

Η ακαδημαϊκή Βιβλιοθήκη στην οποία εργάζομαι απαρτίζεται από χώρους που ανταποκρίνονται στις διάφορες ανάγκες των χρηστών της, όπως: χώροι ομαδικής εργασίας όπου επιτρέπεται η ομιλία, χώροι ατομικοί, χώροι εξοπλισμένοι με ειδική τεχνολογία (όπως ένα δωμάτιο με λογισμικό και μηχανήματα υποστήριξης ατόμων με προβλήματα όρασης, κινητικότητας κλπ.) και φυσικά χώρος ειδικά αφιερωμένος στην παροχή υπολογιστών. Συνολικά η Βιβλιοθήκη μπορεί ημερησίως να φιλοξενήσει έως και 1.400 χρήστες διότι τόσες είναι θέσεις που μπορεί να βρει κανείς. Από τις 1.400 θέσεις οι 250 είναι εξοπλισμένες με κάποιου είδους υπολογιστή.


Εικόνα 8: Χώροι ομαδικής εργασίας εξοπλισμένοι με οθόνες και θέσεις υποδοχής λάπτοπ

Εικόνα 9: Όροφος στον οποίο επιτρέπεται η συνομιλία και η συνεργασία μεταξύ φοιτητών
Η Βιβλιοθήκη παρέχει τον εξοπλισμό και σε συνεργασία με προσωπικό του πανεπιστημίου, εγκαθίστανται λογισμικά που ανταποκρίνεται στις ανάγκες των φοιτητών, όπως Microsoft Office, Photoshop, Adobe InDesign, AutoCAD ή και πιο εξειδικευμένο από αυτά. Η πρόσβαση στο ίντερνετ δεν επιβλέπεται και δεν περιορίζεται. Ακόμη, προσφέρουμε 40 φορητούς υπολογιστές προς δανεισμό για να μπορούν οι φοιτητές να δουλεύουν από όπου θέλουν.


Εικόνα 10: Η βιβλιοθήκη παρέχει Macs, Windows PC και Dell laptops για να καλύψει τις απαιτήσεις των φοιτητών για πρόσβαση στην τεχνολογία
Σε συγκεκριμένες περιόδους η Βιβλιοθήκη παραμένει ανοιχτή για 24 ώρες όλες τις ημέρες της εβδομάδας με τη βοήθεια προσωπικού ασφαλείας και όχι βιβλιοθηκονόμων. Φυσικά υπάρχουν αυτοματοποιημένα συστήματα από τα οποία οι φοιτητές μπορούν να δανείζονται βιβλία και φορητούς υπολογιστές όπως προ είπα. Όλα αυτά με την χρήση της φοιτητικής κάρτας.


Εικόνα 11: Μηχανήματα αυτόματα δανεισμού και επιστροφής βιβλίων. Απαραίτητα για την 24ωρη λειτουργία της βιβλιοθήκης

Η ουσία αυτών που κάνουμε στη Βιβλιοθήκη του Solent είναι η σωστή εξυπηρέτηση του κοινού, η συνεχής ανάδειξη της συλλογής και η εκπαίδευση των χρηστών ώστε να γίνουν ανεξάρτητοι χρήστες (independent learners) και να μπορούν να διαλέγουν με κριτική σκέψη ποιες πληροφορίες χρειάζονται.

Για όποιον θέλει να μάθει περισσότερα για τη Βιβλιοθήκη μπορεί να το κάνει μέσω των κοινωνικών δικτύων που αναφέρθηκαν παραπάνω και τα όποια σχόλια (θετικά ή αρνητικά) πάντα καλοδεχούμενα.

10 σχόλια:

onesecbeforetheend είπε...

Εξαιρετική δουλειά!

librarian είπε...

Εξαιρετική η δουλειά που κάναμε για να φτιάξουμε αυτή την ανάρτηση ή εξαιρετική η δουλειά που γίνεται σε αυτή τη βιβλιοθήκη ή και τα δύο :)

Elli είπε...

Πληροφορίες για τουλάχιστον 5 αναρτήσεις! !!

librarian είπε...

Έλλη μπορεί να διαβαστεί και σε συνέχειες αν όχι μονορούφι!

Μαραμπού είπε...

Σχεδόν, χάνεις τα λόγια σου, κυρίως γιατί αντιλαμβάνεσαι πόσο σημαντικός πολιτισμικός φορέας είναι μια βιβλίοθήκη και πόσο καλά μπορεί να αναδειχθεί μέσα από την οργάνωση και την συνεργασία των ανθρώπων. Συχνά σκέφτομαι (και συγχωρέστε με για την σύγκριση) ότι οι βιβλιοθήκες μοιάζουν με τα μαγαζιά -- καφετέριες, ας πούμε, που έχουμε και πολλές --, όταν δουλεύουν σωστά και οργανωμένα, καταλήγουν να έχουν πολύ κόσμο, ετερόκλητο μεν ευχαριστημένο δε. Είναι όμως και κάτι καφετέριες που ενω διαθέτουν όμορφους χώρους, αυτοί που τις δουλεύουν δεν ξέρουν πώς να τις κάνουν να δουλέψουν σωστά, δεν έχουν χαρακτήρα, δεν έχουν τεχνογνωσία, δεν έχουν υπηρεσίες να προσφέρουν και έτσι ο κόσμος δεν πρόκειται να τις εκτιμήσει, παρασυρόμενος μόνο από την καλαίσθητη όψη του κτιρίου. Άστοχη σύγκριση αλλά έτσι όπως συμπεριφέρονται στις περισσότερες βιβλιοθήκες στην Ελλάδα, μου έρχεται όλο και συχνότερα στο μυαλό.

Το άρθρο είναι εξαιρετικό και τα λέει όλα από μόνο του. Χάρηκα που πείστηκε ο συντάκτης του να το γράψει. Δεν χρειάζεται να πω τι μου έκανε εντύπωση, γιατί μου έκαναν όλα εντύπωση! Μόνο μια παρατήρηση: δεν αναφέρεται πουθενά στον μισθό που παίρνει (φυσικά, δεν θέλουμε επ' ουδενί λόγω να μας δώσει μισθολογική αναφορά!), το αναφέρω γιατί εμείς συχνά στην Ελλάδα (και σαφώς όχι αδίκως) εμμένουμε υπερβολικά στα λεφτά, ενώ διακρίνω ότι η εξωστρέφεια του άρθρου, χαρακτηρίζει έναν άνθρωπο που απολαμβάνει ουσιωδώς την δουλειά που κάνει ασχέτως χρημάτων. Ελπίζω να γίνεται σαφής η σκέψη μου, τα εκφράζω λίγο θολά. Εδώ, όσα χρήματα και αν παίρνουμε, (πολλοί) αδιαφορούμε για την χαρά και τη δημιουργική διάθεση που (ίσως) μας δίνει η ποιοτική μας δουλειά. Όταν δε, η ποιότητα μιας δουλειάς είναι τόσο χαμηλή όσο και τα χρήματα που μας δίνουν, η απελπισία μεγαλώνει.

librarian είπε...

Μαραμπού ευχαριστώ για το σχόλιο που όπως κάθε φορά ευνοεί τη συζήτηση που τόσο θέλω να βρίσκεται κάτω από αναρτήσεις.
Καταλαβαίνω τι εννοείς.
Όμως ο επαγγελματισμός που διαπνέει όλη η παρουσίαση φανερώνει πόσο σημαντικές είναι οι υπηρεσίες της βιβλιοθήκης στην κοινωνία κι ιδιαίτερα στο ακαδημαϊκό περιβάλλον γεγονός που φαίνεται να αναγνωρίζεται και να εκτιμάται ιδιαίτερα στην Αγγλία. Τόσο η ακαδημαϊκή κοινότητα, όσο οι εργαζόμενοι αλλά και η ευρύτερη κοινωνία φαίνεται να αναγνωρίζουν τη σπουδαιότητα της ύπαρξης της βιβλιοθήκης κάτι που στη χώρα μας μάλλον ξεχνιέται. Έχω ακούσει ακόμη κι από συνάδελφους βιβλιοθηκονόμους ή από εργαζόμενους σε βιβλιοθήκες να αναφέρουν ότι η Ελλάδα δεν έχει χρήματα για να ενισχύσει τα νοσοκομεία και τα σχολεία με τις βιβλιοθήκες θα ασχοληθεί; Αν εμείς οι ίδιοι που σπουδάσαμε αυτήν την επιστήμη, που υπηρετούμε αυτήν την εργασία την απαξιώνουμε έτσι, καταλαβαίνω τι γνώμη έχει η ευρύτερη κοινωνία που στην πλειοψηφία της ίσως να θεωρεί ότι το διαδίκτυο έχει αντικαταστήσει τα ράφια με τα βιβλία.
Ο τρόπος που λειτουργεί η βιβλιοθήκη που μας παρουσίασε ο Φώτης φανερώνει ότι είναι ένα αναπόσπαστο κομμάτι του πανεπιστημίου και των αιθουσών διδασκαλίας. Υπάρχουν μέρες που η βιβλιοθήκη παραμένει ανοιχτή όλο το 24ωρο καθώς φυσικά καλύπτει μια αυξημένη ανάγκη κι η ανάγκη κάπως προέκυψε, σίγουρα η όμορφη βιβλιοθήκη την ενίσχυσε αλλά απ' αλλού πηγάζει. Φαντάζομαι κανένας καθηγητής ή φοιτητής σε αυτό το πανεπιστήμιο δεν θα μπορούσε να διανοηθεί ότι θα μπορούσε να διδάσκει ή να σπουδάζει χωρίς να χρησιμοποιεί τις άκρως απαραίτητες για την έρευνα υπηρεσίες της. Σε μια τέτοια κατάσταση ο βιβλιοθηκονόμος αντιμετωπίζεται σαν απολύτως αναγκαίο προσωπικό, οπότε είμαι σίγουρη ότι οι σπουδές και οι γνώσεις του αμείβονται ικανοποιητικά και ξέρουμε βέβαια πως ακόμη κι ο κατώτατος μισθός του ανειδίκευτου εργάτη στην Αγγλία δεν μπορεί να συγκριθεί με τους εδώ μισθούς.

Κατερίνα Τοράκη είπε...

Πολύ καλή η παρουσίαση και η εικόνα που μας μεταφέρεται.Η Αγγλία έχει λαμπρή παράδοση στις βιβλιοθήκες, θα έλεγα πρωτοπόρα. Και λαμπρά ονόματα στη βιβλιοθηκονομία.
Θα ήθελα όμως να συμπληρώσω με θλίψη ότι τα τελευταία χρόνια εφαρμόζονται αυστηρότατες πολιτικές λιτότητας, κυρίως στις δημοτικές/δημόσιες βιβλιοθήκες, με αποτέλεσμα πολλές να κλείνουν με αποφάσεις των δημοτικών συμβουλίων, άλλες να υπολειτουργούν για λίγες ώρες την εβδομάδα και άλλες να λειτουργούν με εθελοντές. Η λαίλαπα της οικονομικής κρίσης σαρώνει τα πάντα και παντού. Μακάρι το κίνημα υποστήριξης που υπάρχει (Save our libraries) να δώσει κάτι...

Μαραμπού είπε...

Για να έχουμε την βιβλιοθήκη (τον οργανισμό) σε πλήρη ανάπτυξη των δυνατοτήτων της, πρέπει να βοηθήσει μία συνισταμένη δυνάμεων που τουλάχιστον στην Ελλάδα μοιάζει, για την ώρα, αδύναμη. Και φυσικά όλες οι δυνάμεις δεν είναι ίσες, με την μεγαλύτερη εξ αυτών (το Υπουργείο Παιδείας) να τεμπελιάζει χαρακτηριστικά.

Unknown είπε...

Τα σχόλια είναι όλα πολύ εύστοχα και δείχνει ανθρώπους που αν είχαν την δυνατότητα να κάνουν ενέργειες θα της έκαναν. Αυτό είναι ιδιαίτερα ενθαρρυντικό. Δουλέυω 2 χρόνια σε αυτή την βιβλιοθήκη και πάντα υπάρχει μία "μάχη" για να διατηρήσουμε το budget της βιβλιοθήκης εκεί που είναι και πρέπει με πολλές δραστηριότητες να δείχνουμε πως οι επενδύσεις που γίνονται επωφελούν τους φοιτητές. Το θετικό με τις ακαδημαικές βιβλιοθήκες είναι ότι ακόμα προστατεύονται απο την δυναμική των πανεπιστημίων. Σε αντίθεση με τις δημόσιες.

Από το 2010 αν δεν κάνω λάθος υπάρχει σταθερή μείωση του προσωπικού στις βιβλιοθήκες και στο πως χρηματοδούνται. Υπάρχουν συνεχώς καμπάνιες όπως το Save our Libraries και άλλη μια My Library by Right που επικαλειται ένα νομοσχέδιο του 1964 που νομίζω δεσμέυει την κυβέρνηση να διατηρεί τις βιβλιοθήκες και τις υπηρεσίες της.

Δεν γίνεται να συγκρίνουμε τα ελληνικά με τα αγγλικά δεδομένα σε καμία περίπτωση. Αν υπάρχει κάτι κοινό είναι ότι και εδώ όπως αναφέρθηκε νωρίτερα σε σχόλιο ο δημόσιος τόμεας δέχεται συνεχώς πιέσεις για εφαρμογή πολιτικής λιτότητας και αυτό έχει αντίκτυπο σε πολιτισμικούς οργανισμούς όπως οι βιβλιοθήκες. Αυτό που δεν έχουμε κοινό με την Αγγλία είναι ότι στην Αγγλία υπάρχει μία ένωση που αντιπροσωπευει το επάγγελμα και μάχεται με τον ένα η με τον άλλο τρόπο για να επιβραδύνει αυτή την τάση ενάντια στο κλείσιμο των βιβλιοθηκών. Πρόσφατα δημιουργήθηκε ένα working group που συμπεριλαμβάνει πολιτικούς οι οποίοι πρέπει να συνεχίσουν τον διάλογο για την θέση των βιβλιοθηκών στην κοινωνία.

Επίσης η κουλτούρα των Άγγλων δίνει έμφαση στην ιστορία, πρόσφατη και μη και νομίζω ότι πάντα θα βλέπουν μια χρησιμότητα για οργανισμούς όπως Αρχεία, Μουσεία και Βιβλιοθήκες. Απλα κακά τα ψέματα ο ρόλος των βιβλιοθηκών με τις νέες τεχνολογίες έχει αλλάξει. Και πρέπει να βρούμε όλοι μαζί επαγγελματίες και χρήστες πως οι βιβλιοθήκες και οι άνθρωποι που εργάζονται μέσα σε αυτές θα στηρίξουν τις κοινωνίες που αντιπροσωπεύουν.

Για παράδειγμα: Έρευνες δείχνουν οτι οι νέοι δεν μπορούν να αξιολογήσουν πληροφορίες που εμφανίζονται στα social media αν είναι διαφημίσεις, αληθινές πληροφορίες ή όχι. Αυτό είναι ξεκάθαρα ρόλος των βιβλιοθηκόνομων που έχουν θεσπίσει αμέτρητους κανόνες για το τι ειναι η κάθε πληροφορία και πως να αξιολογούμε απο που προέρχεται.

Αυτό είναι ενα μικρό παράδειγμα μίας μεγάλης αλλαγής. Το πρόβλημα με την Ελλάδα επιμένω πως είναι ότι το επάγγελμα παραμένει ακέφαλο απο άποψη πρωοτοβουλιών που πρέπει να γίνονται απο μία ένωση που θα έχει βαρύτητα. Το υπουργείο παιδείας έχει πολλά μέτωπα να αντιμετωπίσει και δεν ξέρω ποιος είναι εκεί να εκπροσωπήσει τον ρόλο των επιστημόνων πληροφόρησης. Γιατί πλέον ζούμε στην εποχή της πληροφόρησης. Παλαιότερα το μέσο για την διάδοση της πληροφορίας ήταν ο γραπτός λόγος μέσω του βιβλίου. Πλέον, χωρίς να μειώνω την αξία του βιβλίου, υπάρχουν διάφορα μέσα για την μεταφορά της πληροφορίας και πρέπει να βοηθήοσουμε ανθρώπους που χρειάζονται βοήθεια και ανθρώπους που νομίζουν ότι δεν χρειάζονται βοήθεια να χρησιμοποιούν τα νέα μέσα προς ώφελος τους.

Ίσως έκανα λίγο brainstorming αστοχο. Είμαι 28 ετών μόνο και έχω πολλά να μάθω :) Κριτική και σχόλια είναι καλοδεχούμενα :)

Καλο σαββατοκύριακο.

Φώτης

Κατερίνα Τοράκη είπε...

Αγαπητέ Φώτη, καθόλου άστοχος ο καταιγισμός ιδεών που μας μετέφερες. Δεν έχω παρά να συμφωνήσω σε όλα μαζί σου και να κρατήσω ιδιαίτερα την αγωνία σου για την ανάγκη ουσιαστικής παρουσίας ενός συλλογικού φορέα στη χώρα μας που θα μπορούσε να κατευθύνει και να συντονίζει ιδέες, πρωτοβουλίες και δράσεις.
Έτυχε αυτές τις μέρες να υπάρχει ένας προβληματισμός για τον τρόπο που θα πρέπει να κινηθεί μια συγκεκριμένη βιβλιοθήκη και οι απόψεις που διατύπωσα ήταν ακριβώς η σημασία της ιστορικής διάστασης για τον συγκεκριμένο οργανισμό και τη βιβλιοθήκη του και ο μειωμένος σε σχέση με το παρελθόν ρόλος του βιβλιακού υλικού. Χαίρομαι, λοιπόν, για τη σύμπτωση απόψεων και θα ήθελα να επισημάνω με έμφαση ότι οι βιβλιοθήκες μας πρέπει να σκύψουν σε αυτό που λες "πώς οι βιβλιοθήκες και οι άνθρωποι που εργάζονται μέσα σε αυτές θα στηρίξουν τις κοινωνίες που αντιπροσωπεύουν".
Να είσαι καλά.