Σάββατο, 20 Ιουνίου 2009

Περί Βιβλιοθηκονομίας


"Η Βιβλιοθηκονομία δεν είναι δα και επιστήμη"

Μια πρόταση που δεν θα περίμενα να διαβάσω σε ένα ιστολόγιο που πραγματεύεται θέματα παιδείας και πολιτισμού.

Το θέμα σχετίζεται με την πρόσφατη ανακοίνωση του Υπουργείου Παιδείας σχετικά με τις 87 θέσεις υπευθύνων σε σχολικές βιβλιοθήκες. Η εν λόγω προκήρυξη δεν απευθύνεται σε βιβλιοθηκονόμους αλλά σε μόνιμους εκπαιδευτικούς που δεσμεύονται να υπηρετήσουν τις σχολικές βιβλιοθήκες για τα δύο επόμενα σχολικά έτη.
http://www.diorismos.gr/Dpages/news/viewnews.php?nid=6488&type=1
Δεν έχω σκοπό να σχολιάσω την προκήρυξη, η οποία έφερε αντιδράσεις σε ολόκληρη τη βιβλιοθηκονομική κοινότητα αλλά τα λόγια των συντακτών του paideia-gr.
Οι εκπαιδευτικοί δικαίως χαιρετίζουν την προκήρυξη με ιδιαίτερη χαρά, αφού απευθύνεται σε αυτούς, αλλά διαφαίνεται ο τρόπος που θα υπηρετήσουν τις σχολικές βιβλιοθήκες, με παντελή άγνοια δηλ. των βιβλιοθηκονομικών γνώσεων.

Σύμφωνα με τα λόγια του συντάκτη του ιστολογίου paideia-gr: "Δεν χρειάζονται ιδιαίτερες γνώσεις βιβλιοθηκονομίας για να λειτουργήσει μια σχολική βιβλιοθήκη (Δεν μιλάμε για την Εθνική βιβλιοθήκη). Μια σχολική βιβλιοθήκη έχει πολύ μικρό μέγεθος. Εν πάσει περιπτώσει, ό,τι νέες γνώσεις χρειαστεί ο εκπαιδευτικός μπορεί εύκολα να τις βρει (δεν είναι δα και επιστήμη)".

Οι άνθρωποι που διδάσκουν τη γνώση στα ελληνικά σχολεία απαξιούν κατά αυτόν τον τρόπο μια ολόκληρη επιστήμη που διδάσκεται σε χιλιάδες πανεπιστημιακά τμήματα σε όλο τον κόσμο. Υποστηρίζουν την ποιοτική ανεξάρτητη παιδεία, ενώ πιστεύουν ότι μια βιβλιοθήκη κρίνεται από το μέγεθός της και όχι από το κοινό της.
Δεν αποτελεί πρόβλημα το γεγονός ότι οι συντάκτες το
υ ιστολογίου δε γνωρίζουν ότι η αναγνωστική πολιτική και η πολιτική βιβλίου καλλιεργείται κυρίως στις μικρότερες ηλικίες και ότι ο ρόλος της σχολικής βιβλιοθήκης είναι πολυδιάστατος, αλλά πρόβλημα αποτελεί η απολίτιστη αφέλειά τους ότι μια σχολική βιβλιοθήκη μπορεί να την "κουμαντάρει και η γιαγιά τους".

Οι συντάκτες του ιστολογίου επέτρεψαν να φανούν ανούσια ανών
υμα σχόλια αλλά απαγόρευσαν να συνεχιστεί ο διάλογος και να ακουστούν οι απόψεις των βιβλιοθηκονόμων.

http://paideia-gr.blogspot.com/2009/06/blog-post_18.html


Και για όσους δεν κατάλαβαν τα όσα ειπώθηκαν έρχεται και δεύτ
ερη συμπληρωματική ανάρτηση που τονίζεται ξανά ο πολυδιάστατος ρόλος των σχολικών βιβλιοθηκών: "Ο εκπαιδευτικός που θα είναι στη σχολική βιβλιοθήκη θα πρέπει απλά να δανείζει βιβλία στα παιδιά. Τίποτα παραπάνω δεν κάνει συνήθως και ο δανεισμός (δυστυχώς) είναι και αυτός σπάνιος. Άντε να χρειαστεί να μάθει και κανένα πρόγραμμα σε Η/Υ. Δεν είναι τρομερά αυτά τα πράγματα".

http://paideia-gr.blogspot.com/2009/06/blog-post_4247.html

Ακόμα και σαφέστατα σχόλια βιβλιοθηκονόμων, όπως του Γιώρ
γου Κατσαμάκη, δε βοήθησαν ώστε ο συντάκτης να επανεξετάσει τις απόψεις του.

Λυπητερό ή ξεκαρδιστικό;



Μια βολτίτσα στις σχολικές βιβλιοθήκες του εξωτερικού:

20 σχόλια:

9th High School Library είπε...

Ούτε οι εκπαιδευτικοί έχουν "παντελή άγνοια βιβλιοθηκονομικών γνώσεων", ούτε "όσοι διδάσκουν στα ελληνικά σχολεία απαξιούν μια ολόκληρη επιστήμη (τη βιβλιοθηκονομία)", αντιθέτως μερικοί έχουν σπουδάσει ΚΑΙ βιβλιοθηκονομία, ούτε διακατέχονται από "απολίτιστη αφέλεια ότι μια σχολική βιβλιοθήκη μπορεί να την κουμαντάρει και η γιαγιά τους", ούτε στις χώρες της δυτικής Ευρώπης είναι όλα τέλεια στις σχολικές βιβλιοθήκες. (Διαβάστε το άρθρο περί Σ. Β. στην Ολλανδία http://www.iasl-online.org/pubs/slw/jan01-boekhorst.htm) Μην κρίνετε επομένως μόνο από ατυχέστατες δηλώσεις που γράφονται στα διάφορα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. ΔΕΝ ΕΙΜΑΣΤΕ ΟΛΟΙ ΙΔΙΟΙ. Αν πράγματι ενδιαφέρεστε για τα τεκταινόμενα στις ελληνικές σχολικές βιβλιοθήκες δημοσίων σχολείων, δείτε π.χ. τα ιστολόγια: http://greekschoolibs.blogspot.com/ & http://vivliothiki.blogspot.com/ Εκεί θα βρείτε υπερδεσμούς για πολλές άλλες σχολικές βιβλιοθήκες, στις οποίες συντελείται αξιόλογο έργο.

librarian είπε...

Καλησπέρα Εμμανουλή Νίνο και σε καλωσορίζω στο ιστολόγιο μας.
Μαλλον δεν έγινε σαφές ότι η ανάρτηση απευθύνεται μόνο στους συντάκτες του εν λόγω ιστολογίου και σε όσους ενστερνίζονται την άποψη ότι η Βιβλιοθηκονομία δεν είναι επιστήμη και το ότι να εργάζεσαι σε μια σχολική βιβλιοθήκη που περιέχει έναν μικρό αριθμό βιβλίων απαιτεί μόνο να δανείζεις.
Ζητώ συγγνώμη αν δόθηκε η εντύπωση ότι απευθύνομαι σε όλους τους εκπαιδευτικούς.
Πρέπει όμως να κριθούν οι ατυχέστατες δηλώσεις προς ενημέρωση εκείνων που ζητούν πληροφορίες για το θέμα.
Γνωρίζω τα ιστολόγια και τις σχολικές βιβλιοθήκες που αναφέρεις και πραγματικά χαίρομαι για τις αξιόλογες προσπάθειες που γίνονται.
Σε ευχαριστώ.

Caesar είπε...

«Η Βιβλιοθηκονομία δεν είναι δα και επιστήμη» !

Ειναι μια διατυπωση, για να μην πω διαπίστωση, μαλλον άστοχη & άδικη που δεν λαμβάνει σοβαρα υπόψη την τριτοβάθμια εκπαίδευση, όπως το Τμήμα Αρχειονομίας-Βιβλιοθηκονομίας ( Ιόνιο Πανεπιστήμιο ) και τα Τμήματα Βιβλιοθηκονομιας των ΤΕΙ.

Όπως σημειώνεται κι εδώ οι απόφοιτοι προοριζονταιγια τη στελέχωση των βιβλιοθηκών (σχολικών, πανεπιστημιακών, ερευνητικών κλπ.),.

Ακόμη κιεδω.

librarian είπε...

Καλησπέρα Caesar και σε ευχαριστώ για τις εύστοχες παραπομπές σου.
Η αλήθεια είναι ότι γενικότερα στη χώρα μας η βιβλιοθηκονομία αντιμετωπίζεται σαν να μην είναι επιστήμη γι' αυτό και οι βιβλιοθήκες βρίσκονται σε τέτοια κατάσταση.
Είναι δύσκολο να αλλάξεις μια τέτοια αντίληψη.

habilis είπε...

Tο άνοιγμα ενος βιβλίου είναι σοβαρή υπόθεση.
Στις ημέρες μας μέ την επέλαση του διαδυκτίου το βιβλίο μάλλον μπαίνει στη γωνία.
Την αξία του όμως δεν θα την χάσει ποτέ.
Βιβλιοθηκονομία στην πατρίδα μας μου ακούγετε σαν πολιτικάντικο παιχνιδάκι.

CANDY είπε...

Πραγματικά εξοργιστική η άποψη του συντάκτη του εν λόγω blog. Δυστυχώς μέσα από εκφράσεις του τύπου: “Η Βιβλιοθηκονομία δεν είναι δα και επιστήμη" φαίνεται η έλλειψη γνώσης για τα οφέλη που μπορεί να προσφέρει η «Επιστήμη της Πληροφόρησης»! Θα μπορούσα να το καταλάβω αν το έλεγε η γιαγιά μου, η οποία σύμφωνα με τον συντάκτη μπορεί να εργαστεί σε μια σχολική βιβλιοθήκη, μιας και δεν είναι δυνατόν να ξέρει την συγκεκριμένη Επιστήμη, αλλά δεν μπορώ σε καμία περίπτωση να το δεχτώ από έναν Επιστήμονα ο οποίος έχει σπουδάσει και απ’ ότι λέει έχει περάσει αρκετές ώρες σε βιβλιοθήκες (φαίνεται αυτό άλλωστε από τις απόψεις του)!
Βέβαια ήταν αναπόφευκτο να βρεθούν αρκετοί οι οποίοι νομίζουν ότι δεν χρειάζονται πολλές γνώσεις για να εργαστεί κανείς σε μια σχολική βιβλιοθήκη. Πως όμως να αποφευχθεί κάτι τέτοιο τη στιγμή που το ίδιο το Υπουργείο απαξιώνει όλες τις βιβλιοθήκες Ακαδημαϊκές, Δημόσιες, Σχολικές, Κινητές είτε σταματώντας αξιόλογα προγράμματα είτε τοποθετώντας άτομα οποιουδήποτε επαγγέλματος εκτός από βιβλιοθηκονόμους; Αν το ίδιο το κράτος δεν ασχοληθεί με τους εκατοντάδες άνεργους βιβλιοθηκονόμους και δεν συλλογιστεί το κακό που κάνει στερώντας από τα παιδιά, και όχι μόνο, τη ΓΝΩΣΗ δυστυχώς δεν μπορεί να γίνει τίποτα!
Αντιδράσεις συναδέλφων για την τοποθέτηση εκπαιδευτικών σε σχολικές βιβλιοθήκες έχουν αναρτηθεί και στο ιστολόγιο που δημιούργησε το ΥΠΕΠΘ στο http://www.meafora.gr/?p=1627. Να είστε σίγουροι ότι θα τις διαβάσει ο υπουργός και όλα θα πάρουν το δρόμο τους………..!
Συγχαρητήρια σ’ όλους εσάς που αναδεικνύετε τέτοια θέματα τη στιγμή που το Κράτος κωφεύει!

Hfaistiwnas είπε...

Τι να σχολιάσω που καράφλιασα όταν το είδα...
Δυστυχώς πολλοί νομίζουν πως βιβλιοθηκονομία είναι να βάζουμε τα βιβλία στα ράφια..
Πραγματικά εξευτελιστικό..

Γιώργος Κατσαμάκης είπε...

Πάντως ως βιβλιοθηκονομική "επιστημονική" κοινότητα δεν έχουμε κάνει ποτέ ένα συνέδριο για τις σχολικές βιβλιοθήκες ως θεσμό. Εκεί θα μπορούσαμε να δούμε τι γίνεται έξω και γιατί, τι χρειάζεται να γίνει εδώ, τι σημαίνει στην εκπαιδευτική διαδικασία η βιβλιοθήκη.
Έτσι θα απαντούσαμε υπεύθυνα στις ανάγκες και τις απαιτήσεις της εποχής

librarian είπε...

Habilis καλώς ήρθες στο ιστολόγιο μας. Το άνοιγμα του βιβλίου είναι όντως σοβαρή υπόθεση και μια σχολική βιβλιοθήκη μπορεί να κάνει πολλά γιατί έχει να κάνει με ανθρώπους που τώρα μαθαίνουν. Από την άλλη η "επέλαση" του διαδικτύου δε νομίζω ότι μπορεί να βάλει στην άκρη το βιβλίο αλλά μπορεί να βοηθήσει στην ανεύρεση των πληροφοριών όταν στη βιβλιοθήκη εργάζονται Επιστήμονες της Πληροφόρησης και όχι μόνιμοι εκπαιδευτικοί που στην πλειοψηφία τους μπορεί να μη γνωρίζουν καν τη χρησιμότητα του διαδικτύου.

librarian είπε...

Candy σε ευχαριστώ για το μακροσκελές σχόλιο σου. Η άποψη του συντάκτη του ιστολογίου, η οποία παραμένει και δεν τροποποιείται με όσα και αν διάβασε, δείχνει το τρόπο με τον οποίο πιθανόν να εργαζόταν αύριο, ο εν λόγω κυριως, σε μια σχολική βιβλιοθήκη. Θα κάθεται και θα δανείζει και κανένα βιβλίο που και που, όπως ο ίδιος αναφέρει. Και δυστυχώς δε νομίζω να είναι μόνο η δική του άποψη, αφού αναφερόμαστε σε μόνιμους εκπαιδευτικούς και όχι μόνο σε φιλόλογους αλλά και γυμναστές κ.ά.

Hfaistiwnas καλημέρα. Δε νομίζω να υπάρχει βιβλιοθηκονόμος που να διάβασε τις αναρτήσεις του εν λόγω ιστολογίου και να μην έπαθε κάτι.

Γιώργο Κατσαμάκη, καλημέρα. Έχουν γίνει κατά καιρούς διάφορες ημερίδες και συνέδρια με θέμα τις σχολικές βιβλιοθήκες και σε πολλά συνέδρια ακαδημαϊκών βιβλιοθηκών έχουν γίνει ομιλίες που αφορούσαν τις σχολικές βιβλιοθήκες.
Τίποτα όμως πανελλήνιο. Από όσο γνωρίζω όμως το μόνο πανελλήνιο είναι το συνέδριο των ακαδημαϊκών βιβλιοθηκών, ούτε για δημόσιες ούτε για δημοτικές.

Γιώργος Κατσαμάκης είπε...

librarian εννοώ συνέδρια αφιερωμένα αποκλειστικά σε αυτές, δηλαδή επιστημονικές ανακοινώσεις που να εξετάζουν πρωτογενώς τη σημασία των σχολικών βιβλιοθηκών, τη διεθνή πρακτική και επιστημονικά και νηφάλια το ρόλο των βιβλιοθηκονόμων σε αυτές.

librarian είπε...

Επαναλαμβάνω Γιώργο Κατσαμάκη ότι ναι έχουν γίνει κάποια συνέδρια και ημερίδες. Στο βιογραφικό του Γιώργου Ζάχου αναφέρονται κάποια.
Στο χέρι μας είναι να οργανωθούν ακόμη περισσότερα και οι συνάδελφοι που εργάζονται ήδη στις σχολικές βιβλιοθήκες στις οποίες έχει γίνει αξιόλογη δουλειά, όπως επισημαίνει και παραπάνω ο Εμμανουήλ Νίνος, θα πρέπει να οργανώσουν και άλλα.
Γιατί και αυτό εντάσσεται στις δουλειές του εργαζόμενου βιβλιοθηκονόμου.

Alexandros είπε...

Δεν μου αρέσει να γενικεύω αλλά με "τρώει" να το γράψω: «ουδείς μωρότερος των ιατρών αν δεν υπήρχαν οι δάσκαλοι»

MAXIMUS είπε...

Κατά την γνώμη μου αυτές οι δηλώσεις δεν απαξιώνουν μόνο την Βιβλιοθηκονομία αλλά και τον ρόλο της βιβλιοθήκης στα σχολεία. Άλλωστε αυτό μαρτυρούν και οι βασικές ελλείψεις στους χώρους, στα μέσα, στην επιμόρφωση, στα κίνητρα και σε πολλά άλλα.

Επειδή δεν είναι πολλά τα παιδιά που δανείζονται αυτό σημαίνει ότι θα πρέπει να τοποθετηθεί κάποιος με ανεπαρκή εκπαίδευση στην Βιβλιοθηκονομία; Ή μήπως θα έπρεπε να υπάρχουν βιβλιοθηκονόμοι που να μυήσουν με διάφορους τρόπους τα παιδιά στο βιβλίο ως μορφωτικό αγαθό; Φυσικά πρέπει να υπάρχουν πρώτα οι κτιριακές υποδομές και ένα φιλικό περιβάλλον σαν αυτό στις φωτογραφίες σας για να προσελκύσουν το ενδιαφέρον των παιδιών.

librarian είπε...

Αλέξανδρε καλησπέρα. Σωστό αλλά γενικό.

Maximus πώς να μην απαξιωθεί ο ρόλος της βιβλιοθήκης από ανθρώπους που δε γνωρίζουν ποιος είναι ο ρόλος της; Το ότι υπάρχουν αρκετά παιδιά που δε δανείζονται βιβλία και που δε γνωρίζουν την αξία τους ως μορφωτικό αγαθό είναι ένα σημαντικό κίνητρο για να υπάρξει άριστη συνεργασία μεταξύ εκπαιδευτικών και βιβλιοθηκονόμων προς όφελος των παιδιών.

ΑΚΑΜΑΣ είπε...

Το γεγονός ότι στις σχολικές βιβλιοθήκες ασχολούνται άτομα χωρίς κάποιες ειδικές γνώσεις απομακρύνει τα παιδιάαπό το διάβασμα.

librarian είπε...

Καλησπέρα! Δυστυχώς πολλά είναι αυτά που απομακρύνουν τα παιδιά από το διάβσμα.

Pellegrina είπε...

Γεια. στο πολύ ενδιαφέρον θέμα σου θα ήθελα να προσθέσω την οπτική μου (είμαι και εκπαιδευτικός στο δημόσιο και βιβλιόφιλος)

Η οπτική μου είναι η εξής: το πρωτεύον δεν είναι αν οι εκπαιδευτικοί γνωρίζουν ή όχι να χειριστούν μια βιβλιοθήκη ή αν η βιβλιοθηκονομία "είναι επιστήμη". Ούτε είναι ποιος θα κάνει τα παιδιά να "αγαπήσουν το βιβλίο" Αυτοί οι ελληνικοί συναισθηματισμοί δεν είναι αποτελεσμαιτκοί στην πράξη: "το παιδί" δεν είναι έ ν α παιδί, και λογικές "αγάπης" χωράνε κυρίως στη λογοτεχνία -είμαι ΚΑΙ λογοτέχνης, ελπίζω- όχι στην πολιτική.

Γιατί τελικά περί πολιτικής πρόκειται, και έρχομαι στον πυρήνα της άποψής μου: είτε μπορούν είτε δεν μπορούν οι εκπαιδευτικοί, ακόμα και στην -αρκετά πιθανή περίπτωση- να έχουμε να διαλέξουμε ανάμεσα σε έναν σούπερ καταρτισμένο εκπαιδευτικό κι έναν νεαρό, άπειρο και όχι τόσο άριστο βιλβιοθηκονόμο- θα πρ΄πει πάντα να προτιμάμε τον βιβλιοθηκονόμο. Τόσα παιδιά είναι ΑΝΕΡΓΑ και εχουν σπουδάσει αυτό το τόσο σημαντικό αντικείμενο (το σχεδόν "άνευ αντικειμένου" στη χώρα μας). Υπευθυνότητα και μακροπρόθεσμη ανάπτυξη για την πατρίδα μας, όποια και να είναι η πολιτική μας ματιά -αν έχουμε κάποια, πέραν του ιδιωτέυοντος καιροσκοπισμού- είναι η αξιοποίηση των νέων ανθρώπων και των ειδικοτήτων τους και αυτό πρέπει να γίνεται ΧΩΡΙΣ ΚΑΜΙΑ ΕΞΑΙΡΕΣΗ. Μέχρι να φτάσουμε στην κοινωνία όπου όλοι θα τα κάνουν όλα (κατι που θεωρητικά θα μου α΄ρεσε!), πρέπει να περάσουμε από την υπευθυνότητα, τον επιστημονικό καταμερισμό και τον σοβαρό προγραμματισμό με τον οποίο γίνονται τα πράγματ στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες. Να δίνεις άλλη μια θέση σε μόνιμους εκπαιδευτικούς (που τους δελεάζεις με επιδόματα και -δυστυχώς συχνά- ρουσφέτια, (μια και δεν τους δίνεις μισθό τέτοιο ωστε να μην έχουν την όρεξη να μπαίνουν σε ξένα χωράφια) είναι σκάψιμο στα θεμέλια (;) του μέλλοντός μας. Από τη (λίγη και υποκειμενική) προσωπική μου πείρα, οι θέσεις στις βιβλιοθήκες ειναι ελάχιστες και δίνονται (σε συναδέρφους,όχι βέβαια άσχετους) μάλλον ρουσφετολογικά εικάζω, ενώ παιδιά με σπουδές βιβλιοθηκονομίας (γνωρίζω κόρη σ υ ν α δ έλ φ ο υ ακθηγητή!) κάνουν τελικα΄"άξια" καριέρα στις εταιρίες κινητής τηλεφωνίας! τ έ τ ο ι ο μέλλον θέλουμε για την πατρίδα μας;Η "αγάπη" που λέτε, μακροπρόθεσμα καλλιεργείται μέσα σε περιβάλλον ασφάλειας, οργάνωσης και ως εκ τούτου ν ο ή μ α τ ο ς. Τα παιδιά θα καταλάβουν ότι ο δανεισμός βιβλίου είναι μια σημαντική διαδικασία, μόνο αν αντιληφθούν τη σοβαρότητα του πράγματος(και την "αγάπη") σε όλη την κλίμακα.

Συγνώμη για τη φλυαρία, συγκεφαλαιώνω: μόνο βιβλιοθηκονόμοι, κατά τη γμώμη μου, πρέπει να στελεχώνουν τις βιβλιοθήκες. Ο καθένας στο πόστο του, υπεύθυνα και με προοπτικές εξέλιξης και σχεδιασμού, για να φτιάξουμε μια κοινωνία "αγάπης" με σύγχρονους όρους. Τα υπόλοιπα , με συγχωρέιτε, αλλά είναι(καλοπροαίρετες) κατινιές: "εγώ ξε΄ρω, εσύ δεν ξερεις". Η σύγχρονη κοινωνία φτιάχνει ε ι δ ι κ ο ύ ς. Η ειδίκευση μπορεί να είναι "αλλλοτρίωση' (δεν νομίζω πάντως ότι αυτό είναι το επιχέιρημα των συναδέλφων), αλλά δημιουργεί σταθερή υπευθυνότητα. Ο καθηγητής ΄σημερα έιναι άυριο δνε είναι, ο βιβλιοθηκονόμος όμως θα συνδέσει όλη τη ζωή του με αυτό, κι αυτή είναι η καλύτερη εγγύηση για τους μαθητές.
Τέλος ας θυμηθούν οι καλοί συνάδερφοι (των οποίων να επαναλάβω ότι οι μισθοί είναι σε επίπεδο γελοιότητας σε σχέση με τους άλλους ευρωπάιους, κι από εκέι ξεκινάνε πολλά)πόσες φορές έχουμε διαμαρτυρηθεί στα σχολέια επειδή μας βάζουν να "κάνουμε τα πάντα' και δεν λαμβάνεται υπόψη η ειδικότητά μας!
Και πάλι με συγχωρείτε (έγραψα πολλά γιατί δεν είχα το χρόνο να γράψω λιγότερα!)

Elli είπε...

O Αίσωπος μου έρχεται στο νου με το όσα δεν φτάνει η αλεπού τα κάνει κρεμαστάρια και μειώνει όσα δεν καταλαβαίνει και δεν μπορεί να φτάσει. Από τα σχόλια καταλαβαίνω ότι στην τελική οι αντιδράσεις μπορούν και να ενώνουν.

librarian είπε...

Pellegrina σε καλωσορίζω στα μέρη μας και εύχομαι να σε βλέπουμε συχνά.
Σε ευχαριστώ για το μακρύ και ουσιώδες σχόλιό σου, ήθελα να ακούσω απόψεις εκπαιδευτικών και το κατάφερα. Δεν έχω λόγο να μη συμφωνήσω σε όσα ανέφερες και μακάρι να συμφωνούσαν και οι συντάκτες από το paideia.gr.

Elli καλωσορίζω και εσένα για το λόγο που ξέρεις. Αυτήν την παροιμία τώρα τελευταία την ακούω πολύ συχνά. Ανυπομονώ να διαβάσω την ανάρτησή σου που μόλις είδα...