Κυριακή 24 Αυγούστου 2014

Ταξιδεύοντας

Όταν κάνεις ένα ταξίδι, οι εικόνες του σε ακολουθούν για πάντα.
Σε όποια χώρα κι αν έχω πάει η τέχνη που συναντάς καθώς διασχίζεις τους νέους δρόμους με κάνει να κοντοστέκομαι, να φωτογραφίζω και να παρατηρώ. 
Έξω από ένα σχολείο στο Salzburg ένα κορίτσι πειθαρχημένο διαβάζει.
Στα χέρια της έχει μαζέψει νερό, μάλλον πάντα θα έχει νερό αφού η βροχή αργεί να σταματήσει.
Ίσως έτσι να ήθελε ο καλλιτέχνης, να κάνει μια πηγή για τα περαστικά πουλιά που αντέχουν στο κρύο. 


Λίγο πιο κάτω σε μια ήσυχη καταπράσσινη γειτονιά στέκει μία ανταλλακτική βιβλιοθήκη με ράφια γεμάτα βιβλία. Η εικόνα της μαρτυρά ότι είναι εκεί χρόνια αλλά καθόλου ξεχασμένη, μένει ζωντανή και δείχνει να χρησιμοποιείται καθημερινά. Είναι μέρος της κοινωνίας. Είναι ένα βενζινάδικο βιβλίων, όπως γράφει. Η πόρτα σφραγίζει καλά για να αφήνει έξω τη βροχή ενώ δίπλα της υπάρχει ένα παγκάκι για τους αναποφάσιστους που δεν ξέρουν ποιο βιβλίο να διαλέξουν ή ποιο να της αφήσουν.




Θυμήθηκα τις δικές μας ανταλλακτικές βιβλιοθήκες που δεν μετρούν παρά λίγα μόνο χρόνια ζωής στους αθηναϊκούς δρόμους. Ο σύγχρονος σχεδιασμός το μαρτυρά, αν και είναι σχεδιασμένες περισσότερο να ενημερώνουν για το τι είναι παρά για να χωρούν βιβλία. Κάτι σαν να ήξεραν οι σχεδιαστές της. Δεν τις έχω συναντήσει πολλές φορές στο δρόμο μου γιατί δεν είναι σε εκείνους τους δρόμους που διασχίζω στην καθημερινότητα μου. Μόνο μία φορά είχα δει, εκείνη που βρίσκεται έξω από το υπερσύγχρονο κτίριο της Στέγης Γραμμάτων και Τεχνών, μια βραδιά που είχα πάει για να ακούσω όμορφη και πολύωρη μουσική. Πλησίασα να τη χαζέψω αλλά μου έκαναν αρνητική εντύπωση τα άδεια ράφια-ντουλάπια της που το μόνο που είχαν ήταν κάτι άχρηστες βιντεοκασέτες, σχολικά βιβλία και κάτι ακόμα που δεν θυμάμαι. Από την άλλη όμως εκεί που στήθηκε δεν είναι πέρασμα, δεν έχεις λόγο να περπατήσεις από εκεί, να πάρεις και να αφήσεις βιβλία. Άλλες δύο έχει η Αθήνα μία στο Κολωνάκι και μία στην Κηφισιά. Βλέπω τώρα ότι τρεις υπάρχουν και στα Χανιά, σε κεντρικές πλατείες όμως αυτές. Σε λίγες μέρες θα βρεθώ στην πόλη της Κρήτης που μου θυμίζει κάτι από Κέρκυρα και Ναύπλιο, θα τις αναζητήσω στις βόλτες μου.

6 σχόλια:

Γ. είπε...

Πριν αρκετούς μήνες έμαθα για την ύπαρξη αυτών των ανταλλακτικών βιβλιοθηκών και επισκέφθηκα εκείνη του Κολωνακίου (είχα κάνει και σχετική ανάρτηση).
Το θέαμα που αντίκρυσα ήταν από απογοητευτικό έως αποκαρδιωτικό. Ελάχιστα βιβλία μέσα και τα περισότερα σε κακή κατάσταση. Και κυρίως υπήρχαν κάτι παλιές εγκυκλοπαίδειες (που μάλλον έπιαναν χώρο και για αυτο τις ξεφορτώθηκαν) και ξενόγλωσσσα επιστημονικά.
"Ε, καινούρια είναι" σκέφτηκα, "ίσως δεν την έχει μάθει ακόμα ο κόσμος". Λίγες εβδομάδες αργότερα ξαναπηγα, αλλά τίποτα δεν είχε αλλάξει.
Και τις δύο φορές άφησα μέσα τα μερικά βιβλία που είχα μαζί μου αλλά δεν μου κίνησε κάτι το ενδιαφέρον να πάρω. Δεν ξαναπήγα έκτοτε.

Μάλλον δεν είναι στην κουλτούρα μας ένα τέτοιο εγχείρημα (άσε που βλάπτει και τα επαγγέλματα του βιβλίου).

librarian είπε...

Καλησπέρα Θαλή και χαίρομαι που βλέπω σχόλιό σου.
Αν δεν σου κάνει κόπο άφησέ μου το λινκ της ανάρτησής σου.
Τα βιβλία που είχες αφήσει την πρώτη φορά τα είχαν πάρει τη δεύτερη φορά που πήγες;
Καλά σίγουρα δεν είναι στην κουλτούρα του Έλληνα το βιβλίο, αλλά δεν φταίει μόνο αυτό.
Στην προηγούμενη ανάρτηση είχα μιλήσει για το bookcrossing. Το bookcrossing το ξεκίνησαν κάποιοι άνθρωποι με όρεξη, οι οποίοι ακόμη το συνεχίζουν και σιγά σιγά γίνονται περισσότεροι. Δεν έφτιαξαν ένα site άφησαν μερικά βιβλία και μετά το άφησαν.
Στις ανταλλακτικές βιβλιοθήκες πιστεύω πως κάτι τέτοιο έγινε. Κάποιος είχε την ιδέα, είχε και κάποιο όφελος, πλήρωσε γι' αυτό κάποιους για να υλοποιήσουν την ιδέα και μετά θεωρήθηκε ότι μόνο του θα πάρει το δρόμο του. Δεν είναι έτσι, ειδικά στην Ελλάδα. Θέματα πολιτισμού θέλουν σχεδιασμό και οργάνωση για να μπορέσουν να καθιερωθούν.

Για το αν βλάπτει τα επαγγέλματα του βιβλίου έχω μια εντελώς μα εντελώς διαφορετική άποψη. Τα βλάπτει όσο τα βλάπτουν οι βιβλιοθήκες. Δηλαδή καθόλου.

Γ. είπε...

Γεια σου, librarian.
Προηγουμένως δεν θέλησα να αφήσω το λινκ μου για να μην καταχραστώ τη φιλοξενία σου, αφού το ζήτησες όμως, είναι αυτό :
thalis-istologio.blogspot.gr/2013/11/book-swap.html

Για να είμαι ειλικρινής δεν θυμάμαι καν εάν τη 2η φορά είχα την περιέργεια να κοιτάξω αν πήραν τα βιβλία μου (πάνε και αρκετοί μήνες από τότε).

Πάντως με τη σημερινή σου αναφορά, ίσως να ξανακάνω μια επίσκεψη να δω σε τι κατάσταση βρίσκεται τώρα.

librarian είπε...

Κρίμα που ήταν σε αυτή την κατάσταση από τις πρώτες ημέρες δημιουργίας τους. Αν σε βγάλει ο δρόμος σου από εκεί θα ήθελα να μάθω την έκβαση της βόλτας.
Καλό απόγευμα!

maria tzaboura είπε...

"Βενζινάδικό βιβλίων", για μυαλά που χρειάζονται "γέμισμα". Καταπληκτική ιδέα και η σοβαρότητα της υλοποίησης της, εμπνέει τους χρήστες. Αυτό είναι και η απάντηση για πολλές καλές ιδέες που όμως δεν "λειτουργούν".

librarian είπε...

Μα δεν είναι πολύ έξυπνη ονομασία; Λοιπόν, σε καλωσορίζω και εγώ με τη σειρά μου στα μέρη μου και λέω να φτιάξω κι εγώ μπόλικο τσάι με παγάκια ή χωρίς για να ξεκινήσουμε κουβέντα :)