Οι βιβλιοθήκες, αγαπητοί μου, έχουν μια βασική αρχή. Πρέπει να προσφέρουν τις υπηρεσίες τους σε όλους ανεξαιρέτως και χωρίς καμία απολύτως διάκριση. Έτσι είναι η γνώση, δεν έχει σύνορα και θα πρέπει ξεπερνάει κάθε εμπόδιο. Και οι βιβλιοθήκες είναι γνώση και μόρφωση, ιδιαίτερα οι ακαδημαϊκές που πλαισιώνουν την ακαδημαϊκή μελέτη. Και σε αυτή τη χώρα η ακαδημαϊκή παιδεία είναι μεγάλη σε ποσότητα αν κρίνουμε από τη πληθώρα των ακαδημαϊκών ιδρυμάτων που έχουν ιδρυθεί όλα αυτά τα χρόνια. Όλα ανεξαιρέτως έχουν τη βιβλιοθήκη τους που οφείλει να κάνει τη δουλειά της παρόλες τις περίεργες συνθήκες που μπορεί να επικρατούν, ενδεχομένως χωρίς προσωπικό, χωρίς οικονομικούς πόρους ή με πόρους που αφορούν συγκεκριμένα ζητήματα, χωρίς υποδομές κ.ο.κ.
Αλήθεια είναι η ακαδημαϊκή γνώση προσβάσιμη σε όλους;
Τα πανεπιστήμιά μας είναι ανοιχτά στην ευρύτερη κοινωνία; σε κάποιον που θέλει να έχει πρόσβαση στην ελληνική πληροφορία ενώ ζει σε άλλη χώρα, σε κάποιον που φοιτά σε άλλη πόλη, σε κάποιον που δεν φοιτά αλλά θα ήθελε να μάθει, σε κάποιον που φοιτά αλλά έχει κάποια αδυναμία; Γι' αυτόν τον τελευταίο θέλω να πω δύο λόγια. Γι' αυτόν που γεννήθηκε με κάποια αναπηρία ή που την απέκτησε στην πορεία της ζωής του και παρόλα τα προβλήματα θέλει να μάθει, θέλει να έρθει σε επαφή με την επιστήμη και την πληροφορία, γι' αυτόν τον ένα (ή περισσότερους) τι κάνουμε;
Τα άτομα με αναπηρία έχουν δικαίωμα να εισαχθούν στα ελληνικά πανεπιστήμια (το 5% των εισαχθέντων), αφού μπουν όμως τι γίνεται; ποιες προσπάθειες έχουν γίνει για να βοηθηθούν αυτά τα άτομα ώστε να έχουν πρόσβαση στη γνώση; Αν θέλουμε να παύσει η διάκριση που τα άτομα αυτά βιώνουν σε κάθε πτυχή του βίου τους, τότε θα πρέπει να παύσουμε τουλάχιστον τα εμπόδια που βρίσκονται ανάμεσα στα άτομα με αναπηρία και την πληροφορία. Οι νέες τεχνολογικές εφαρμογές είναι σύμμαχός και βοηθός μας.
Οι ακαδημαϊκές βιβλιοθήκες υπακούοντας στη Συνθήκη του Μαρακές ξεκινούν μια προσπάθεια που απευθύνεται για αρχή κυρίως σε άτομα που πάσχουν από ελαττωματική ή εξασθενημένη όραση που δεν μπορούν να διορθωθεί με χρήση διορθωτικών φακών σε τέτοιο βαθμό που θα ήταν ικανοποιητικός για διάβασμα ή άτομα που λόγω μιας αναπηρίας δεν μπορούν να διαβάσουν ένα τυπωμένο κείμενο με συμβατικό τρόπο. Οι φοιτητές των πανεπιστημίων που ανήκουν σε αυτήν την κατηγορία θα πρέπει με το που εισαχθούν στο πανεπιστήμιο να έχουν πρόσβαση στα συγγράμματα. Σταδιακά όλα τα συγγράμματα που διανέμονται στους φοιτητές (τα οποία το ελληνικό κράτος αγοράζει από εκατοντάδες εκδοτικούς οίκους και θα συνεχίζει να αγοράζει και να διανέμει) θα είναι προσβάσιμα για εκείνους στη ψηφιακή βιβλιοθήκη AMElib. Για να επιτευχθεί αυτό χρειάζεται συνεργασία μεταξύ εκδοτών και ακαδημαϊκές βιβλιοθήκες.
Οι βιβλιοθήκες οφείλουν να παρέχουν πρόσβαση στο υλικό που διαθέτουν ακόμη και σε εκείνα τα άτομα που αδυνατούν να διαβάσουν. Πλήθος λογισμικών υπάρχουν και μας περιμένουν να τα εφαρμόσουμε (δείτε εδώ). Σήμερα άτομα με περιορισμένη όραση αύριο άτομα με αυτισμό ή δυσλεξία.
Ας ενημερωθούν οι εκδοτικοί οίκοι ότι οι βιβλιοθήκες ουδέποτε θέλησαν να βλάψουν το επάγγελμά τους. Πάντα στέκονται δίπλα τους με σκοπό να διαδώσουν το προϊόν που παράγουν το οποίο τυγχάνει να είναι κάτι πολύ περισσότερο από ένα οποιοδήποτε προϊόν.
ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ
ΑπάντησηΔιαγραφήΟι εκδόσεις ΤΟΠΟΣ σας προσκαλούν στην παρουσίαση του βιβλιου του Μιχάλη Κατσαρού ΜΕΙΖΟΝΑ ΠΟΙΗΤΙΚΑ, την Πέμπτη 22 Νοεμβρίου 2018,ωρα 8.00, στο POLIS ART CAFÉ, Πεσμαζόγλου 5 και Σταδίου, Τηλ.210-3245988
_____________________________________________________________________
Με την ευκαιρία της συμπλήρωσης 20 χρόνων από το θάνατο του ελευθεριακού ποιητή Μιχάλη Κατσαρού, οι εκδόσεις ΤΟΠΟΣ προχώρησαν στην έκδοση του βιβλίου «ΜΙΧΑΛΗΣ ΚΑΤΣΑΡΟΣ, ΜΕΙΖΟΝΑ ΠΟΙΗΤΙΚΑ» .Το βιβλίο αυτό, σε επιμέλεια Άρη Μαραγκόπουλου, περιλαμβάνει όλο το έργο της πρώτης συγγραφικής περιόδου του ποιητή, δηλαδή τις συλλογές ΜΕΣΟΛΟΓΓΙ, ΟΡΟΠΕΔΙΟ και ΚΑΤΑ ΣΑΔΔΟΥΚΑΙΩΝ καθώς και για πρώτη φορά ΑΝΕΚΔΟΤΑ, ΑΔΗΜΟΣΙΕΥΤΑ ΚΑΙ ΑΘΗΣΑΥΡΙΣΤΑ ποιήματα από την ίδια εποχή, δηλαδή από τα χρόνια της Απελευθέρωσης, των Δεκεμβριανών και των κατοπινών χρόνων, μέχρι και το 1957.
Στο πρώτο μέρος του μπορεί ο αναγνώστης να διαβάσει ποιήματα διάσημα όπως τη Διαθήκη με το Αντισταθείτε και το «Ελευθερία Ανάπηρη πάλι σου τάζουν» ή το «Πάρτε μαζί σας νερό, το μέλλον μας έχει πολλή ξηρασία». Το δεύτερο μέρος του τόμου, έχει άγνωστα ποιήματα, με την ίδια θεματολογία αλλά και παλιότερα , των ηρωικών εποχών, όπως αυτό, γραμμένο για (κι επάνω στα ) οδοφράγματα των Δεκεμβριανών:
Έφοδος
Δέσαμε την καρδιά μας στο οδόφραγμα.
Κι η σιωπή της νύχτας λαγοκοιμότανε.
Μετρήσαμε τα δένδρα τ’ ασάλευτα
στην ατέλειωτη λεωφόρο.
Κι άχνιζεν η ανάσα μας προσμένοντας
έσταζε το μολύβι απ’ την καρδιά μας
κι ακούγαμε τελεύοντας τον ήχο του στην άσφαλτο.
Κι όπου τα ξημερώματα λύθηκαν τ’ αγριοπούλια
που προσμένανε το μήνυμα της έφοδος.
Χτύπησαν τις φτερούγες αλαλάζοντας
στη φωτεινή γραμμή χωρίς θάνατο
Πήρανε την κορφή τ’ Ολύμπου την ασάλευτη
και παίξανε στη μάχη το τραγούδι.
Και προσπεράσαμε τα πεθαμένα δέντρα που δεν έγνεφαν
Και προσπεράσαμε τα μολυβένια στρατιωτάκια
π’ απορήσανε για τον άνεμο.
Έσκαζε ο ήλιος στήνοντας το λάβαρό μας
δύο τετράγωνα πιο μπρος από τα χτες...
…………………………………………………………………………………
Ή όπως αυτό, που το έγραψε σένα πακέτο από τσιγάρα αμέσως μετά την εκτέλεση του Μπελογιάννη και του Πλουμπίδη:
Με το λάβαρό σου
Με το λάβαρό σου
το κοντάρι σπασμένο
προσπαθείς ν’ ανεβείς τα σκαλιά.
Τα πλήθη κάτω–
κάτω από σε
λουφασμένα στον ίσκιο
ή καθισμένα αδιάφορα σε μια πέτρα
σκύβουν όλο και σκύβουν
κι άξαφνα ανάβουν οι πυρκαγιές
–η δικιά σου φωτιά
του ανθρώπου με το γαρίφαλο
και του άλλου.
Κι άξαφνα
ακούγεται μια φωνή
κι ύστερα πάλι σωπαίνουν
κι εσύ στα σκαλιά
εσύ τη σημαία κυματίζεις για λίγο.
Μετά περνάνε καμιόνια
αυτοκίνητα, υπηρεσιακά έγγραφα,
πυροβολικό, στρατιώτες,
περνάνε εργάτες που έχασαν
το σαββατόβραδο
κι άλλα σπουδαία.
Σε περιμένω.
Και αυτό, για τους μεγάλους «Ηγέτες» :
Στην όρχηση
Στους ήχους
Στα κρουστά
Πρώτος ο Μάγος Ισκαβάντι.
Τέλειος εις όλα.
Εις την φρουράν
Εις το μαστίγιον
Υψούτο με το τραχύ βλέμμα του
Ως τίγρης πάνω από τα πλήθη του λαού Γιαμά – Σι – Εν.
Παράδειγμα προς νέους
Σε χίλιους αιώνας εις όλην την Ασίαν.
Μόνον Που έπασχε από νόσον άγνωστον των οφθαλμών
Κανείς όμως δεν το γνώριζεν
Κι έτσι ευτυχούσε