Σελίδες

Τετάρτη 22 Αυγούστου 2018

Για να αγαπήσουν τα παιδιά το βιβλίο


Έψαχνα καιρό ένα βιβλίο σαν αυτό. Ήμουν πεπεισμένη ότι δεν υπάρχει κάτι παρόμοιο και ξεφύλλιζα ζηλεύοντας τα άπειρα μουσικοπαιδαγωγικά βιβλία στα οποία ένας μουσικός έχει την ευκαιρία να πάρει τόσες ιδέες για να εκπαιδεύσει δημιουργικά τα παιδιά στη μουσική όσες του αρκούν για να γεμίσει μια ολόκληρη σχολική χρονιά. Γιατί η μουσική να είναι παιχνίδι και το βιβλίο όχι;

Όλη η σκέψη ξεκίνησε από την πιθανότητα να εργαστώ απασχολώντας παιδιά δημοτικού ή και μικρότερα σε δράσεις φιλαναγνωσίας. Είναι μια εργασία που πιστεύω ότι ένας βιβλιοθηκονόμος μπορεί να την αναλάβει επιτυχώς ή θα έπρεπε να μπορεί. Έχω μιλήσει κι έχω διαβάσει τόσο πολύ για τη φιλανανγωσία που μια τέτοια δραστηριότητα μου φάνταζε εύκολη, θεωρώντας τον εαυτό μου ειδική στην καλλιέργεια της αγάπης των βιβλίων (πόσα εύκολα είναι όλα στη θεωρία και στα λόγια). Μέχρι που με σκέφτηκα σε μια αίθουσα και γύρω γύρω 20 ή και παραπάνω πιτσιρίκια σε έναν χώρο που δεν θα είναι βιβλιοθήκη. Και τώρα τι κάνω; πόσα βιβλία να διαβάσουμε; πόσες εικόνες να ζωγραφίσουμε, μετά τι; Φαντασία καμία. Βέβαια και μέσα σε μια βιβλιοθήκη η καθημερινή ενασχόληση σε δράσεις φιλαναγνωσίας κάπου θα κορεστούν αν δεν υπάρχει κάποια καθοδήγηση, όπως αυτή που παρέχει η Εθνική Βιβλιοθήκη (ή καλύτερα το Ίδρυμα Νιάρχος) στην Καλοκαιρινή Εκστρατεία Ανάγνωσης χρησιμοποιώντας πλήθος εθελοντών (και μόνο εθελοντών) διαφόρων ειδικοτήτων.

Μέχρι που μια φίλη αγαπημένη, δασκάλα στο επάγγελμα (είμαστε λίγο πίσω, συνάδελφοι βιβλιοθηκονόμοι, σε αυτά τα θέματα), μου ανέφερε το βιβλίο με τις "1001 δραστηριότητες για να αγαπήσω το βιβλίο" του Φιλίπ Μπρασέρ από τις εκδόσεις Μεταίχμιο. Οποία ευτυχία! Αλήθεια υπάρχει ένα βιβλίο με δραστηριότητες για να αγαπήσουν τα παιδιά το βιβλίο! Δεν έχω λόγια! Κάθε σελίδα και μία ιδέα. Για ομάδες παιδιών ή και για μεμονωμένα, για διάφορες ηλικίες, μικρά παιδιά, μικρότερα, μεγαλύτερα. Μπορεί να βρει κάποιος δραστηριότητες για παιδιά από 18 μηνών έως και για μεγαλύτερα από 6 ετών. Όλα τα γούστα ικανοποιούνται. Και η κάθε ιδέα είναι τροφή για μια νέα δική σου ιδέα. Ιδέες για να παίξετε με τα παιδιά ώστε να γνωρίσουν το βιβλίο ως αντικείμενο ή ως περιεχόμενο. Ίδέες για δημιουργική απασχόληση των παιδιών σε θέματα φιλαναγνωσίας. Γιατί μέσα από το παιχνίδι, δεν χωράει αμφιβολία, μόνο έτσι ξεκινάει η αγάπη για την ανάγνωση.

Νομίζω, φίλοι μου, ότι αυτό το βιβλίο δεν πρέπει να λείπει από τη βιβλιοθήκη όποιου αγαπά το βιβλίο και αυτήν την αγάπη θέλει να τη μεταλαμπαδεύσει στη νέα γενιά. Βρείτε το, ξεφυλλίστε το και θα καταλάβετε.

Θερμοπαρακαλώ όποιον γνωρίζει άλλη παρόμοια έκδοση να αφήσει ένα σχόλιο!

10 σχόλια:

  1. Έχει ενδιαφέρον το ζήτημα που θέτεις και θα ήταν χρήσιμο να γινόταν μια αξιολόγηση των διαφόρων προγραμμάτων των δημόσιων και δημοτικών βιβλιοθηκών ως προς αυτό (θα μπορούσαν π.χ. να γίνουν έρευνες από σχετικά τμήματα των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων).
    Για τις προτάσεις που αναζητάς, θα πρότεινα το Βιβλίο: "Με λένε βιβλίο και θα σου πω την ιστορία της ζωής μου..." του Τζων Έιγκαρντ, εκδόσεις Πατάκη, 2016. Είχα γράψει εδώ: https://katerinatoraki.blogspot.com/2017/07/blog-post_6.html.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Καλημέρα Κατερίνα! Το γνωρίζω το βιβλίο που μας άφησες αλλα δεν έχει κάποια σχέση με αυτό που παρουσιαζω και που αναζητώ. Είναι περισσότερο μια ιστορία του βιβλίου σε αφηγηση για τα παιδιά. Ενώ αυτό που παρουσιαζω κάθε σελίδα είναι μια δραστηριότητα που έχει άμεση ή έμμεση σχέση με το βιβλίο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Το σκέφτεσαι σοβαρά να κάνεις δημιουργικές ασχολίες για παιδιά; Καλή φάση! Το σκέφτομαι και γω σοβαρά τώρα που πήρα την κρυάδα και έχω μια ιδέα πώς γίνεται. Είναι ανεξάντλητοι οι τρόποι να διασκεδάσεις τα παιδιά, και ανεξάντλητοι επίσης οι περισπασμοί που θα σου κάνουν τα ίδια τα παιδιά με τις ερωτήσεις και την φαντασία τους. Από ό,τι έχω δει, οι δημιουργικές δραστηριότητες χωρίζονται χοντρικά σε δύο γενικές κατηγορίες: εκείνες που έχουν να κάνουν με κατασκευές και στις θεωρητικές, φιλαναγνωσία ή παιχνίδι με τις λέξεις κλπ. Οι πρώτες αρέσουν αρκετά στα παιδιά, και πολύ περισσότερο στους γονείς τους, ενώ οι δεύτερες απαιτούν παιδιά μεγαλύτερης ηλικίας για να απολαύσουν και να καταλάβουν τα παιχνίδια της γλώσσας. Εσένα σε κόβω στην δεύτερη κατηγορία, όπως και μένα, εκτός και αν πιάνουν τα χέρια σου. Εμένα δεν.

    Υπάρχουν χιλιάδες δημιουργικές ιδέες, κυρίως στο ίντερνετ και στο γιουτιουμπ. Πάντως, ωφέλιμα θα σου φανούν τα βιβλία του Τζάνι Ροντάρι είτε τα "δοκιμιακά" (https://pepperlines.blogspot.com/2017/12/blog-post_20.html#more) είτε τα παραμύθια του. Δεν είναι καθόλου ξεπερασμένα όσα γράφει. Αν μιλούσαμε για λογοτεχνία, θα ήταν αυτός που λέμε κλασικός. Βέβαια, μακάρι να βρεις και σύγχρονα βιβλία. Όπως αυτό που περιγράφεις, θα το αναζητήσω εγώ, δεν το γνώριζα.

    Γενικά στο κομμάτι της δημιουργικής απασχόλησης στις βιβλιοθήκες έχουμε μείνει πίσω. Αλλά και σε πόσα δεν έχουμε μείνει πίσω οι Έλληνες βιβλιθηκονόμοι;

    Την δημιουργική καλημέρα μου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Συμφωνώ και με τους δυο σας. Το βιβλίο του Έιγκαρντ όντως δεν είναι ακριβώς αυτό που θέλεις, είναι ένα τρυφερό, αγαπησιαρικο θα τολμούσα να πω, βιβλίο για το βιβλίο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Μαραμπού όχι δεν το σκέφτομαι σοβαρά, μου φαντάζει πολύ δύσκολο, αλλά αν καλεστώ να το κάνω θέλω να είμαι έτοιμη και να μπορώ να αντεπεξέλθω. Θεωρώ χρέος ενός βιβλιοθηκονόμου να μπορεί να δημιουργήσει και να φέρει εις πέρας δράσεις φιλαναγνωσίας. Είναι χρήσιμες στις δημόσιες βιβλιοθήκες, στις παιδικές αλλά και στις σχολικές. Εμείς καλούμαστε να γεμίσουμε τα κενά της ακαδημαϊκής μας εκπαίδευσης, το έχω πει ξανά και σε προηγούμενη ανάρτηση.
    Είναι πολύ ωραίο αυτό το βιβλίο που περιγράφεις αλλά είναι πιο θεωρητικό και από θεωρία έχω πια χορτάσει (αν και δεν παύει να την αναζητώ).

    Κατερίνα και Μαραμπού πραγματικά αναζητήστε αυτό το βιβλίο και θα καταλάβετε τι εννοώ. Είναι απλά υπέροχο!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Θα το αναζητήσω. Μέχρι τότε όμως θα μπορούσες να μας γνωστοποιήσεις ένα από αυτά τα "τρικ", δεν ανέφερες κανένα στην ανάρτησή σου. Πες κάποιο που σου έκανε εντύπωση :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Δεν ανέφερα κανένα γιατί είναι πολλά και το καθένα διαφορετικό και για κάθε γούστο. Επίσης, πέρασε καιρός από τότε που διάβασα το βιβλίο και ίσως κάποιο που να μου έκανε εντύπωση να το ξέχασα. Πάντως τώρα που με βάζεις στη διαδικασία να σκεφτώ, θυμάμαι διάφορα που είχαν να κάνουν με τα εξώφυλλα των βιβλίων. Υπάρχει παιχνίδι τύπου ντόμινο με εξώφυλλα βιβλίων που ενώνεις εξώφυλλα που έχουν κάποιο κοινό στοιχείο ή ένα άλλο που φτιάχνεις ιστορία (τα παιδιά φτιάχνουν) με εξώφυλλα βιβλίων. Όμως το κάθε παιχνίδι έχει τους κανόνες του και θα είναι ανιαρό να κάτσω να τους περιγράψω εδώ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Οκ, κατάλαβα. Αυτό με τις ιστορίες με τους τίτλους βιβλίων το κάναμε και μεις στην βιβλιοθήκη! Με οδηγίες από την Εθνική Βιβλιοθήκη φυσικά, που είναι η μόνη που κάνει κάποια πράγματα για τις περιφερειακές βιβλιοθήκες, και πάντα μέσω του Ιδρύματος Νιάρχος.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Τέλειο το άρθρο σας. όλα τα παιδιά θα πρέπει να γνωρίσουν την αγάπη για το βιβλίο από πολύ μικρά μάλιστα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

για κουβέντα...