Σάββατο 7 Φεβρουαρίου 2009

Δημοτική Βιβλιοθήκη Καβάλας

Ταξιδεύω από χώρα σε χώρα, από πόλη σε πόλη. Να βρίσκομαι σε μία διαρκή κίνηση, να φεύγω πριν προλάβω να βαρεθώ, να επιστρέφω όταν κάτι θα νιώθω ότι μου έχει λείψει και να υπάρχει πάντα κάτι να με περιμένει.
Τα ταξίδια στο εξωτερικό είναι πάντα γεμάτα νέες εμπειρίες, όλα καινούρια και διαφορετικά. Είναι τα χρώματα που αλλάζουν, οι εικόνες, οι ήχοι, οι άνθρωποι.
Από την άλλη, τα ταξίδια σε διάφορες ελληνικές πόλεις έχουν κι αυτά να σου αφηγηθούν ιστορίες, να γνωρίσεις και να μάθεις. Πάντα για να μαθαίνεις.
Άφησα λοιπόν την Αθήνα και είπα να επισκεφτώ διάφορες πόλεις πιο βόρειες. Πρώτος προορισμός η Θεσσαλονίκη και αμέσως μετά μια μεγάλη στάση στην Καβάλα.
Ανάμεσα σε θάλασσα και βουνό, σε βόλτες μεταξύ παλιάς και νέας πόλης, ακολούθησα την ιστορία της Δημοτικής Βιβλιοθήκης της. Ξεκίνησε το 1956 και η πρώτη της στέγη ήταν ένα κτήριο στη οδό Ομονοίας, όπου παρέμεινε εκεί έως το 1984. Στο κτήριο αυτό σήμερα υπάρχει μια καφετέρια με το όνομα Παλαιά Βιβλιοθήκη και διατηρεί το ύφος της βιβλιοθήκης. Ένας πραγματικά εντυπωσιακός χώρος γεμάτος με βιβλία, ένα δωμάτιο σαν γραφείο με ράφια και τραπέζια για να παίξεις σκάκι ή να πιείς τον καφέ σου και στον υπόλοιπο χώρο παντού βιβλία, η ιστορική εγκυκλοπαίδεια του Ελευθερουδάκη, βιβλία να κρέμονται στους τοίχους. Οι φωτογραφίες που ακολουθούν περιγράφουν καλύτερα το χώρο.


Αντίστοιχους χώρους έχω ξανασυναντήσει μόνο σε παλαιοβιβλιοπωλεία της Γαλλίας που σχεδόν όλα έχουν μέσα τη δική τους καφετέρια. Σίγουρα όσοι έχουν επισκεφτει στην Γαλλία την Becherel, την πόλη του βιβλίου, θα έχουν να αφηγηθούν περισσότερες ιστορίες: βιβλιοπωλεία-ανθοπωλεία, βιβλιοπωλεία-εστιατόρια κτλ.
Στη συνέχεια η Δημοτική Βιβλιοθήκη μεταφέρθηκε στο ιστορικό κτήριο της πρώην Μεγάλης Λέσχης Φιλοπτωχου Κυριών Καβάλας, δίπλα από το Δημαρχείο, όπου παρέμεινε εκεί μέχρι το 2003. Στη συνέχεια μεταφέρθηκε στο τετραώροφο σύγχρονων προδιαγραφών κτήριο όπου βρίσκεται και σήμερα. Από την επίσκεψη μου στη βιβλιοθήκη κατάλαβα ότι λειτουργεί άρτια, με μόνιμους βιβλιοθηκονόμους με όρεξη και γνώσεις και από τα πολλά άδεια ράφια διαπίστωσα ότι στα επόμενα χρόνια οι 56.000 τόμοι που ήδη διαθέτει θα έχουν σχεδόν σίγουρα διπλασιαστεί. Ο κάθε όροφος προσφέρει μια διαφορετική υπηρεσία στο κοινό, εφημερίδες, περιοδικά, αναγνωστήριο, δανειστικό τμήμα, αίθουσα υπολογιστών.
Στη βιβλιοθήκη αυτή με χαρά εντόπισα και ξεφύλλισα ένα βιβλίο εξαντλημένο από τις εκδόσεις Πόλις με τίτλο "Μικρός που είναι ο κόσμος", ίσως κάποια στιγμή να το εντοπίσω και σε κάποιο παλαιοβιβλιοπωλείο και επιτέλους να το αγοράσω.
Περισσότερες πληροφορίες για τη Δημοτική Βιβλιοθήκη Καβάλας εδώ.

24 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Α!ωραία περιήγηση με άρωμα βιβλίου και εικόνες δρόμων..

η πόλη του βιβλίου στη Γαλλία;;δεν το ήξερα!!

τυχερή στις διαδρομές σου να'σαι!

"να μάθεις και να μάθεις απ' τους σπουδασμένους"

φιλιά!

fish eye είπε...

καπως ετσι ειναι και η δημοτικη βιβλιοθηκη στην θεσσαλονικη την οποια επισκεφτηκα την προηγουμενη τριτη..
δε ξερω γιατι, αλλα παντα μου αρεσε να αγοραζω τα βιβλια μου κι οχι να τα δανειζομαι..

και δε μου λετε παρακαλω κυρια μου, περασατε απο την πολη μας και στα μουλωχτα; εε;;;
κανενα ενημερωτικο μειλ; ενα κατι τις σαν σημαδι ας πουμε;
δηλ εμεις εδω περα ψυχη δεν εχουμε;;

εψαχνα το μειλ σου τωρα, αλλα το πισι μου..ΔΕΝ θελει να ανοιγει οτι δεν του αρεσει..
:)))

librarian είπε...

Nyxterino χαίρομαι που αναφέρεις την Becherel, έχω κατά νου να μιλήσω λίγο για αυτήν την πόλη, με τη βοήθεια των φίλων μου τα γαλλικά. Σε μια πρώτη αναζήτηση βρήκα πολλά στο διαδίκτυο, οπότε έχω έτοιμο υλικό.

Φεγγαροαγκαλιές!!!
Η αλήθεια είναι πως μόνο δύο μέρες έκατσα στην όμορφη πόλη σου που μυρίζει θάλασσα. Έμαθα πως υπάρχει και εκεί μια καφετέρια με βιβλία αλλά δεν πρόλαβα να την επισκεφτώ.
Πολλοί πάντως είναι αυτοί που προτιμούν να αγοράζουν από το να δανείζονται. Είναι στην κουλτούρα του Έλληνα και ελπίζω κάποια στιγμή να αλλάξει, ίσως όταν αναπτυχθούν οι βιβλιοθήκες σε αυτή τη χώρα. Εγώ όταν δεν είμαι σίγουρη ότι το περιεχόμενο του βιβλίου θα μου αρέσει, προτιμώ να το δανείζομαι αλλά η Αθήνα είναι φτωχή σε δημόσιες και δημοτικές βιβλιοθήκες, δυστυχώς.

Άστρια είπε...

Σε θαυμάζω!

Βρίσκεις χρόνο για τόσα ταξίδια και για τόσα βιβλία συγχρόνως! Και βέβαια αγαπημένα και τα δύο, αλλά βλέπω ότι σ'αρέσει τα πάντα να τα συνδέεις με τα βιβλία. Ταξίδια και ανάμεσα, Becherel, Δημοτική Βιβλιοθήκη Καβάλας, παλαιοβιβλιοπωλείο...

Θυμήθηκα ένα αγαπημένο μου, σίγουρα γνωστό σου βιβλίο, "Το θεώρημα του παπαγάλου" που εκτός από τις περιγραφές του για το Παρίσι και τον Αμαζόνιο, κάνει ένα ταξίδι στην ιστορία των μαθηματικών και μέσα από αυτή, την ιστορία των μεγάλων βιβλιοθηκών που η τύχη τους ήταν να καίγονται.

Χαχαα και σύμπτωση οι φωτογραφίες με το σκάκι, σ'ευχαριστώ πολύ για την προσφορά:) Η αληθεια είναι ότι έχω πάρα πολύ καιρό να παίξω:)

Πολλά φιλιά, καλό Σ/Κ!

librarian είπε...

Άστρια είσαι πολύ γλυκιά! Μα δεν είναι όμορφο να συνδυάζεις πράγματα που αγαπάς;
Το βιβλίο μου είναι όντως γνωστό, αλλά δεν ήξερα ότι αναφέρεται σε βιβλιοθήκες. Σε ευχαριστούμε για την πληροφορία, θα το διαβάσω, μπορεί να είναι ένα ακόμη βιβλίο για βιβλία.
Χαίρομαι πολύ που σου άρεσε η φωτογραφία μου και την έβαλες στο μπλογκ σου!
Καλό σου βράδυ.

Άστρια είπε...

Δεν είναι το κύριο θέμα του για τις βιβλιοθήκες αλλά γίνονται αναφορές σε αυτές.
Εγώ το είχα απολαύσει γιατί συνεδύαζε μυθηστορηματική πλοκή, σημαντικές φυσιογνωμίες στα μαθηματικά, απλοποιημένες θεωρίες, ιστορία, περιγραφές από περιοχές του Παρισιού κλπ, και ανάμεσά τους ένας αινιγματικός πολύτιμος παπαγάλος. Δεν λέω την υπόθεση:)

librarian είπε...

Ήξερα ότι ασχολείται με τα μαθηματικά αλλά δεν ήξερα άλλες λεπτομέρειες. Ακούγεται όμως ωραίο! Οκ, σε ευχαριστώ!

maximus είπε...

Έξυπηρετική η πρόσβαση μέσω διαδικτύου, αλλά στεγνή η ανάγνωση των e-books ή άλλων μορφών. Αν δεν μυρίσεις το χαρτί, αν δεν ακούσεις το θρόϊσμα της σελίδας, αν δεν αγγίξεις το βιβλίο να το νιώσεις κτήμα σου, δεν ευχαριστιέται η ψυχούλα σου.

Μακάρι να υπήρχαν βιβλιοθήκες σε κάθε γειτονιά. Μικρά καταφύγια για μεγάλες αναθεωρήσεις

Mariela είπε...

Βρέθηκες στην πόλη μου, λοιπόν...
Από εκεί είναι η καταγωγή μου και έζησα μέχρι τα 12.....

dromaki είπε...

Βρέθηκες στην πόλη μου,στο στέκι μας:)
Χαίρομαι που σου άρεσε.Εφηβη στην συγκεκριμμένη βιβλιοθήκη περνούσα ώρες ατέλειωτες.Ηταν η όασις μου.
Μετά ο τότε Δήμαρχος έκανε κατάλειψη στο κτήριο της Μεγάλης Λέσχης και μετέφερε την Βιβλιοθήκη εκεί.Πόσες φασαρίες δεν δημιουργήθηκαν με το θέμα αυτό...
Ωσπου έγινε το νέο κτήριο και πλέον τα βιβλία είχαν τον δικό τους χώρο νόμιμα:))
Δυστυχώς πολλά ράφια είναι άδεια σχεδόν,λείπουν καινούργια βιβλία αλλά πάντα ελπίζουμε σε κάτι καλύτερο.
Καλή σου μέρα.

librarian είπε...

Καλημέρα σε όλους!

Maximus έτσι ακριβώς συμβαίνει με το έντυπο βιβλίο γι΄αυτό και έχει επιβιώσει τόσους αιώνες. Και το διαδίκτυο όμως προσφέρει πολλές ευκολίες.
Μακάρι να υπήρχαν ανοιχτές για όλους.

Meriela μήπως πρέπει να ξαναγυρίσεις στην πόλη σου;

Dromaki καλώς ήρθες εδώ, ήθελα πολύ να μιλήσω με κάποιον μπλογκερ από εκεί. Είναι ωραίο το κτήριο στο οποίο μεταφέρθηκε, ίσως το άλλο να ήταν ιστορικό και όμορφο αλλά μια βιβλιοθήκη χρειάζεται κι άλλα πιο σύγχρονα. Είμαι σίγουρη πως η βιβλιοθήκη θα γίνει πολύ καλύτερη αρκεί να έχει δυνατό κοινό το κοινό.

Ανώνυμος είπε...

είναι πολύ ζεστή και φιλική η ατμόσφαιρα!

librarian είπε...

Για ποια ατμόσφαιρα μιλάς ηλιογράφε;

Ανώνυμος είπε...

μα αυτή που φαίνεται στις φωτογραφίες, επίσης και αυτά που διάβασα για βιβλιοπωλεία-εστιατόρια στη Γαλλία, πολύ θα μου άρεσε και ένα βιβλιοπωλείο -καπνιστήριο!

librarian είπε...

Αναρωτιόμουν αν εννοούσες την ατμόσφαιρα της καφετέριας ή της βιβλιοθήκης.
Βιβλιοπωλείο-καπνιστήριο, δεν μου ακούγεται τόσο εξωπραγματικό. Στη Γαλλία θυμαμαι ότι μπορούσες να καπνίσεις στις καφετέριες μέσα στα βιβλιοπωλεία αλλά πολύ φοβάμαι ότι τώρα δεν θα ισχύει αυτό.
Πάντως είναι τόσο ωραία η ατμόσφαιρα που αξίζει να μείνεις χωρίς τσιγάρο για λίγο.

Mariela είπε...

Βιβλιοπωλείο - καπνιστήριο....
πολύ μου αρέσει η ιδέα...
χαζεύεις τα βιβλία σου, πίνοντας 'έναν ωραίο αρωματικό καφέ φίλτρου μαζί με το τσιγάρο σου....
Ευχαριστώ για την βόλτα...
Αυτέ τις μέρες είμαι κλεισμένη μέσα και δουλεύω ασταμάτητα...
Ωραίο ήτανε το διάλειμα !

librarian είπε...

Mariela ελπίζω να πάει καλά η έκθεση. Θέλω να περάσω, θα'ναι πραγματικά μια ωραία βόλτα.
Χαίρομαι που έκανες διάλειμμα παρέα μας.
Φιλιά

petra είπε...

Γεια σου Librarian! Χαίρομαι πολύ με την ανάρτηση κ εύχομαι να μας ξανάρθεις με την Εlli.

Roadartist είπε...

Τι όμορφα :))
Να φεύγεις όσο πιο συχνά μπορείς.. Τα ταξίδια είναι ένα από τα πιο όμορφα πράγματα στη ζωή.. και όταν τα συνδυάζεις με τέχνη, νομίζω πως είναι οτι καλύτερο..
"Το θεώρημα του παπαγάλου" το έχω διαβάσει.. και παρόλο που δεν τρελαίνομαι για μαθηματικά, το συγκεκριμένο βιβλίο όντως άξιζε ;)

Roadartist είπε...

..όταν "τα συνδυάζεις με γνώση" ήθελα να γράψω.. αλλά με πήρε η τέχνη μαζί της.. Οκ εφάπτονται οι δυο!!! Φιλάκια!

librarian είπε...

Petra να'μαστε καλά και να πηγαινοερχόμαστε.

Roadartist καλησπέρα. Μια χαρά τα λες, συνδυασμός και τέχνης και γνώσης.
Πρέπει να το διαβάσω το βιβλίο αυτό.

Σας φιλώ.

Ανώνυμος είπε...

Απλά ζηλεύω.

librarian είπε...

Να πας δεν είναι και στην άλλη άκρη της γης! Να πας και να μας πεις εντυπώσεις.

Elli είπε...

Ωραία βιβλιοθηκοβόλτα! Λείπει η Ξάνθη και την πριμένουμε... αντίθετα με το παραμύθι...